کانال سایت در پیام‌رسان سروش

سروش @hshadir

پمپ آب و حق الناسبسم الله

فشار آب در خانه‌ی ما کم است و همه‌ی ساختمان را که سه واحد (یک زیرزمین و دو طبقه) است به خوبی پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل چند روز پیش به فکر پمپ آب افتادم و با مشورت ساکنان واحدهای دیگر تصمیم گرفتیم پمپ آبی تهیه کنیم.

به افراد و مراکز مختلفی برای دریافت راهنمایی و مشورت مراجعه کردم. یکی از جاهایی که مراجعه کردم، شرکت آب و فاضلاب بود. مراجعه کردم تا ببینم اگر نصب پمپ آب، قاعده و قانون و فرایند اداری دارد، انجام دهم. گفتند هیچ ساز و کار اداری ندارد و فقط توصیه کردند که از منبع آب استفاده کنیم و ابتدا منبع آب را به کنتور آب وصل کنیم و بعد، پمپ را به منبع آب وصل کنیم، به‌گونه‌ای که منبع آب با فشار عادی آب شهر پر شود و پمپ، آب را از منبع بکشد و به لوله‌های ساختمان منتقل کند.

طبق راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های دریافتی به بازار رفتم و از چند مغازه‌ی مرتبط پرس‌وجویی کردم. وقتی موضوع منبع آب و توصیه‌ی کارشناس را درباره‌ی آن مطرح می‌کردم، می‌دیدم که کسی اهمیتی به استفاده از منبع آب نمی‌دهد و چنان بود که گویا اصلاً چیزی به عنوان منبع آب در بین فروشندگان و خریداران پمپ آب مطرح نیست. تعجب کردم و دوباره به کارشناسان شرکت آب مراجعه کردم. این دفعه صریح‌تر پرسیدم تا تکلیف خود را بدانم. گفتند: از نظر قانونی نصب پمپ بدون منبع آب ممنوع است؛ زیرا اگر پمپ بدون منبع باشد و مستقیم به کنتور وصل شود، آب داخل لوله‌های شهر را می‌مکد و در نتیجه فشار آبِ دیگر مصرف کنندگان کم می‌شود. به عبارت دیگر، آب دیگران را می‌کشد و آن‌ها را از حق خود محروم می‌کند.

وقتی حکم شرعی استفاده از پمپ آب را جویا شدم، دیدم جواز آن مبتنی بر رعایت قانون است. در نهایت به این نتیجه رسیدم که نصب پمپ آب بدون منبع آب، قانوناً غیرمجاز و شرعاً حرام است. از این رو، یک منبع آب دویست لیتری هم تهیه کردیم و بعد از نصب آن، پمپ را به منبع متصل کردیم.

نکته‌ی عجیبی که در ایام درگیری با پمپ آب مرا به خود مشغول کرده بود، این بود که می‌دیدم بسیاری از مردم یک حکم شرعی و یک قانون مسلم را این قدر راحت زیر پا می‌گذارند و به این آسانی خود را گرفتار حق الناس می‌کنند! حتی بسیاری از متدینان و اهل نماز و روزه را می‌دیدم که بدون تهیه‌ی منبع آب، پمپشان را مستقیم به آب شهری وصل کرده‌اند و با هر چرخش پروانه‌ی پمپ، حق الناس را به خانه‌ی خود وارد می‌کنند و خود و زن و بچه‌ی خود را از آن سیراب می‌کنند!

آن وقت از زمانه می‌نالیم و از نااهل بودن فرزندان و گرانی و مستجاب نشدن دعا و غفلت از خدا و معنویات!

حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: «بنده دستش را به سوی خدا بلند می‌کند در حالی که خوراکش حرام است، چگونه دعایش مستجاب شود در حالی که حال او این است؟!؛ اِنَّ العبدَ لَیَرفَعُ یَدَهُ اِلَی اللهِ و مَطعَمُهُ حرامٌ فکیفَ یُستَجابُ لَهُ و هذا حالُه؟!». (میزان الحکمه)

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «کسی که می‌خواهد دعایش مستجاب شود، کسبش را حلال کند و بدهی‌ها و حق‌الناس‌ها را ادا کند. دعای بنده‌ای که شکمش از حرام پرشده و حق‌الناس بر گردن دارد، تا خدا بالا نمی‌رود؛ اِذا اَرادَ احدُکم اَن یُستَجابَ لَهُ فَلیُطَیِّبْ کَسبَهُ وَ لْیَخرُجْ مِن مَظالِمِ الناسِ وَ اِنَّ اللهَ لایَرفَعُ الیهِ دُعاءُ عبدٍ و فی بَطنِهِ حرامٌ اَو عِندَهُ مَظلَمَةٌ لِاَحَدٍ مِن خَلقِهِ». (میزان الحکمه)

نکته: منبع آب چیزی غیر از مخزن گوجه‌ای است که یک مخزن بیست و چند لیتری است و روی پمپ نصب می‌شود و آب در داخل آن با فشار وارد می‌شود. منبع آب بزرگ‌تر است و آب شهر با فشار طبیعی در آن ریخته می‌شود.

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب اشتراک در افسران

دیدگاه‌ها   

0 #15 قزوینمحمد امین 1397-05-02 08:17
در مورد هر مسئله ای این نکته رو فراموش نکن
لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ(الب قرة/279)
نقل قول کردن
0 #14 قزوینمحمد امین 1397-05-02 08:12
((ای دانا، پس اگه کسی در کنار منزل شما یک کارواش بزرگ راه بندازه و با استفاده از پمپ‌های بسیار قوی، کاری کنه که فشار آب منزل شما به صفر برسه و حتا یک قطره آب هم وارد لوله‌های منزل شما نشه، شما اعتراضی نخواهید داشت؟!))

جواب رو خودت دادی!!!!!!!!!
((اصلاً می‌دونید که شهرداری مطابق قانون تنها در جایی مجوز احداث کارواش و کارگاه و کارخانه رو صادر می‌کنه که زیرساخت‌های لازم در اون‌جا فراهم باشه و مصرف آب و برق و گاز بیش از اندازه، سهمیه‌ی شهروندان همسایه رو تحت تأثیر نگذاره و اون‌ها رو محروم نکنه؟!))

***** پاسخ *****

بر اساس حرف شما، هم اون کارواش حق داره در همسایگی شما پمپ قوی نصب کنه و فشار آب شما رو به صفر برسونه (چون به اندازه‌ی مصرفش پول می‌ده) و هم شهرداری حق نداره به چنین کارواش‌ها و کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی سخت بگیره و براشون ضوابط و شرایط وضع کنه.
نقل قول کردن
0 #13 قزوینمحمد امین 1397-05-02 08:08
((مثال چاه و سطلتون نادرسته؛ برای این‌که آب‌کشی با سطل بزرگ‌تر تأثیر مستقیمی بر حجم آبی که با سطل کوچک‌تر کشیده می‌شه، نداره (البته اگه آب چاه کافی باشه و کم نیاد)، اما در آب شهری که کسی با سطل آب نمی‌کشه بلکه آب با فشار وارد لوله‌های منازل می‌شه،))

جواب:بحث سر نوع برداشت اب نیست .بحث سر مقدار و زمان برداشت اب هست.

***** پاسخ *****

«نوع برداشت آب» در تغییر «مقدار برداشت آب» تأثیر مستقیم داره. کسی که پمپ بدون مخزن داره، باعث می‌شه فشار آب همسایه‌ها کم بشه و آب کم‌فشار (و در نتیجه مقدار آب کم‌تری) وارد لوله‌ی خونه‌ی اون‌ها بشه.
نقل قول کردن
0 #12 قزوینمحمد امین 1397-05-02 08:01
بازم میگم:سهم اب با توجه به رقم کنتور تعریف میشه نه با توجه به فشار اب. چه اینکه فشار اب در مناطق مختلف و طبقات مختلف متفاوته.
واین که تامین فشار مناسب در صورت افت فشار به عهده ی سازمان مثلا اداره ی اب است نه مردم.

***** پاسخ *****

کنتور فقط «شمارش‌گر» هست نه «تعیین کننده‌ی سهم». کنتور فقط می‌گه شما چه‌قدر آب مصرف کردید. کنتور هرگز نمی‌تونه بگه شما چه‌قدر حق دارید مصرف کنید.
برای تعیین حد و اندازه‌ی مجاز مصرف آب ضوابطی هست که یکی از اون‌ها ممنوعیت نصب مستقیم پمپ به آب شهریه؛ چون‌که باعث می‌شه فشار آب همسایه‌ها افت پیدا کنه و اون‌ها از آب پرفشار محروم شوند.

درسته که تأمین فشار مناسب آب بر عهده‌ی سازمان آبه اما این سازمان تنها در صورتی می‌تونه این کار رو انجام بده که مردم از پمپ بدون مخزن استفاده نکنند. شما موظف هستید توپ فرزندتون رو باد کنید؛ اما اگه اون ور توپ سوراخ باشه، شما هیچ وقت نمی‌تونید توپ رو از فشار هوای لازم پر کنید!
دقیقاً برای همین تأمین فشار آب مناسب برای همه‌ی مناطق هست که نصب پمپ بدون مخزن از سوی سازمان آب ممنوع شده.
نقل قول کردن
0 #11 قزوینمحمد امین 1397-05-02 07:57
((شما یا مقلد هستید یا مجتهد. اگر مقلد هستید، پس باید از مرجع تقلیدتون اطاعت کنید. من سراغ ندارم مرجعی رو که به جواز وصل پمپ به آب شهری به‌صورت مستقیم و بدون استفاده از مخزن فتوا داده باشه. خوشحال می‌شم شما مرجع تقلیدتون رو که چنین فتوایی داره معرفی کنید.))

جواب:تقلید رو رها کن برو تحقیق کن.

***** پاسخ *****

ما با «تحقیق» به «تقلید» رسیده‌ایم.
این عقل و فلسفه است که حکم می‌کنه باید در برابر وحی و تعبد، زانو زد و اطاعت کرد.
رجوع به متخصص هم حکم عقله. شما در همه‌ی مسائل (اعم از پزشکی و مکانیکی و مهندسی و...) رجوع به متخصص رو انکار می‌کنید و این کار رو منافی «تحقیق» می‌دونید؟!

از این گذشته، اگه شما مجتهد هستید، ادله‌ی فقهی و اجتهادی‌تون رو ارائه کنید. این‌طوری بنده و بسیاری دیگر از مخاطبانتان بیش‌تر استفاده خواهیم کرد.
نقل قول کردن
0 #10 قزوینمحمد امین 1397-05-02 07:56
((فرمایش شما با منطق لیبرال و سرمایه‌داری سازگاره. این منطق که «هر کسی به اندازه‌ی پولی که پرداخت می‌کنه مصرف می‌کنه؛ هرچند ضعفا و مستضعفان در این میان محروم شوند!» در اسلام جایی نداره.))


منظورم این بود که (هر کس به اندازه ی نیازش استفاده میکنه و پولش رو هم پرداخت میکنه در صورتی که اسراف نکنه.)
و واضحه که نیاز ها و امکانات و تمکن مالی افراد متفاوته .
نقل قول کردن
0 #9 قزوینمحمد امین 1397-05-02 07:39
شما مطلبی که گذاشتی قدیمی واسه سال 94
ما الان تو سال 97 ایم شرایط خیلی تغییر کرده تو این 3-2 سال.
شما هم خودت و هم مطلب سایتت رو آپدیت کن
الان در اکثر نقاط شهری 90% مردم پمپ آب دارن که مستقیم از خود لوله آب میکشه و بقیه هم مجبورن پمپ داشته باشن تا بتونن آب داشته باشن!!!!!!!!!
شما یه زحمت بکش به اداره اب زنگ بزن ببین چی بهت میگه
میگه(( بله پمپ غیر قانونی(نه لزوما غیر شرعی) ولی همه دارن میذارن بدون منبع اب چون خیلی از ساختمان های جدید امکان تعبیه منبع اب رو نداره و فقط اگه پمپ میذارین پمپ رو روی درجه ای تنظیم کنید که هر وقت فشار اب کم شد پمپ روشن بشه))
پس وسیله مهم نیست درست استفاده کردن از وسیله مهمه.

***** پاسخ *****

۱. بنده هم در همین مملکت زندگی می‌کنم و ندیدم و نشنیدم در این دو سه سال انقلاب پمپی رخ داده باشه!

۲. این که می‌گید الآن در اکثر نقاط شهری ۹۰ درصد پمپ بی‌مخزن دارند، حرف نادرستیه. در محله‌ی خود ما تنها ما و حداکثر دو سه خانه‌ی دیگر پمپ دارند. این مطلب تنها به برخی مناطق در برخی شهرها اختصاص داره که فشار آبشون پایینه. این امر هم به دو سه سال اخیر اختصاص نداره. از خیلی سال‌ها پیش در اون مناطق چنین بوده. در چنین مناطقی هم شاید بشه از سر ناچاری اجازه‌ی استفاده از پمپ بدون مخزن رو برای کسی که چاره‌ی دیگه‌ای ناره صادر کرد، اما نادرست بودن اصل کار به‌جای خود محفوظه. به عبارتی همه‌ی اهالی اون مناطق مرتکب خلاف شده‌اند.

۳. بنده چند سال پیش موقع نصب پمپ به اداره‌ی آب و فاضلاب زنگ زدم و ازشون سؤال کردم و اون‌ها چیزی رو که شما می‌گید نگفتند؛ بلکه گفتند: پمپ بدون مخزن ممنوعه و حتماً باید مخزن داشته باشید!

۴. «غیرقانونی بودن» در حکومت اسلامی مساوی با «غیرشرعی بودن» است. این نظر مشهور قریب به اتفاق مراجع است.
همون‌طور که در احکام اولیه‌ی اسلام مالیات نداریم اما حاکم اسلامی (حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام) به صلاحدید خود به‌طور موقت قانون مالیات وضع کرد و به این جهت، این حکم، در زمان وضع آن، حکم اسلامی و شرعی شد.

۵. پیش‌بینی نکردن محل تعبیه‌ی مخزن آب در ساختمان نشانه‌ی بی‌مبالاتی صاحبان و سازندگان چنین ساختمان‌هایی به قانون و حق‌الناسه و چیزی رو عوض نمی‌کنه. آیا این درسته که من به این بهانه که موقع ساختن ساختنمان پارکینگ رو پیش‌بینی نکردم و نساختم، ماشینم رو در محل عبور و مرور مردم یا جلوی در خانه‌ی دیگران پارک کنم و مزاحمت ایجاد کنم؟!

گذشته از این که حتا اگه هیچ جایی برای تعبیه کردن مخزن نباشه، دو جا همیشه هست؛ ۱. روی پشت بام؛ ۲. کندن زمین و چال کردن مخزن در زیر زمین. بسیاری از ساختمان‌ها این دو جا را برای مخزنشان انتخاب می‌کنند.

۶. همون‌طور که درست استفاده کردن از وسیله مهمه، خود وسیله هم مهمه.
نقل قول کردن
0 #8 قزوینمحمد امین 1397-05-02 07:19
دوست عزیز شما صورت مسئله رو فراموش کردی
کسی نگفته ضایع کردن حق دیگران بر اساس موازین اسلامه.
قطعا کسی که بی دلیل و فقط برای استفاده ی بیشتر پمپ قرار میده کار درستی نکرده. اما غصب کردن اب یه بحثه و زیان رساندن به دیگران بحث دیگه ای

***** پاسخ *****

کدوم صورت مسأله؟! شما گفتید کسی که آب بیش‌تری مصرف می‌کنه و پولشو پرداخت می‌کنه، حق داره و نمی‌شه مؤاخذه‌ش کرد. بنده هم عرض کردم که چنین نیست که هر کسی به اندازه‌ی پولش بتونه مصرف کنه. ضوابط دیگه‌ای هم در کار هست. حالا خوشحالم که تفکیک قائل شدید بین استفاده‌ی درست و نادرست؛ اما نکته این‌جا است که ضایع کردن حق دیگران فقط با زیاده‌خواهی و نصب بی‌دلیل پمپ تحقق پیدا نمی‌کنه؛ بلکه ممکنه کسی زیاده‌خواه هم نباشه و برای مصارف بجایش با نصب کردن پمپ بدون مخزن حق دیگران رو ضایع کنه؛ درست مثل دزدی که برای رفع نیازهای کمرشکن خانواده‌ش دزدی می‌کنه، در مقایسه با دزدی که برای تفریح و هوا و هوس دست به دزدی می‌زنه. هر دوش دزدیه هرچند با هم فرق دارند.
نقل قول کردن
0 #7 قزوینمحمد امین 1397-04-29 17:59
((همه می‌دونن که استفاده از پمپ بدون منبع شرعاً و قانوناً ممنوعه،))
هرگز اینطور نیست
مرجعیت در این حکم با هم اختلاف دارند و در صورت اتفاق هم دلیل روشنی از ایات و روایات نیست حتی با قیاس!!!!!!
گروهی میگن اگر برخلاف قانون باشد مشکل دارد و غیر شرعی است. که حجیت این امر ثابت نیست.

***** پاسخ *****

شما یا مقلد هستید یا مجتهد. اگر مقلد هستید، پس باید از مرجع تقلیدتون اطاعت کنید. من سراغ ندارم مرجعی رو که به جواز وصل پمپ به آب شهری به‌صورت مستقیم و بدون استفاده از مخزن فتوا داده باشه. خوشحال می‌شم شما مرجع تقلیدتون رو که چنین فتوایی داره معرفی کنید.

اما اگه مجتهد هستید، می‌تونید نظر اجتهادی خودتون رو با شیوه‌ی علمی بیان کنید و در قالب مقاله‌ای به جامعه‌ی فقهی عرضه کنید تا مورد استفاده و نقد و بررسی قرار بگیره. بنده هم به‌نوبه‌ی خودم خوشحال می‌شم مطالب علمی (و نه جدلی و عرفی) شما رو بخونم و اگه نکته‌ای داشتم عرض کنم.
نقل قول کردن
0 #6 قزوینمحمد امین 1397-03-21 10:49
((درکش خیلی آسونه: وقتی من توی خونه‌م پمپ آب رو مستقیم به شبکه‌ی آب وصل می‌کنم، پمپ من آب توی لوله‌ی کوچه رو می‌مکه به خونه‌ی من و فشار آب همسایه‌ها کم می‌شه و این یعنی تجاوز به حقوق دیگران. ))
این که اب به همه ی طبقات ساختمون با فشار یکسان نمیره تجاوز به حقوق دیگران نیست؟
این که مناطق مختلف در هر شهر از فشار و کیفیت اب یکسان برخوردار نیستند تجاوز حقوق دیگران نیست؟
((آیا اجازه‌ی فلان مسؤول باعث می‌شه فشار آب همسایه‌ها کم نشه و سهم آب اون‌ها وارد خونه‌ی من نشه؟!))
ای نادان سهم اب با توجه به رقم کنتور تعریف میشه نه با توجه به فشار اب. چه اینکه فشار اب در مناطق مختلف و طبقات مختلف متفاوته.
مثال پمپ مثل اینه که دو نفر میخوان از یک چاه اب بکشن. یکه از سطل بزرگ تر استفاده میکنه و سریع تر اب رو خارج میکنه. یکی دیگه از سطل کوچکتر استفاده میکنه و کندتر اب رو خارج میکنه. در حالی که هردو از چاه سهم دارند . ایا میتونی بگی اولی کار خلافی کرده؟در حلی که پول سهمشو بپردازه؟

***** پاسخ *****

ای دانا، پس اگه کسی در کنار منزل شما یک کارواش بزرگ راه بندازه و با استفاده از پمپ‌های بسیار قوی، کاری کنه که فشار آب منزل شما به صفر برسه و حتا یک قطره آب هم وارد لوله‌های منزل شما نشه، شما اعتراضی نخواهید داشت؟!

اصلاً می‌دونید که شهرداری مطابق قانون تنها در جایی مجوز احداث کارواش و کارگاه و کارخانه رو صادر می‌کنه که زیرساخت‌های لازم در اون‌جا فراهم باشه و مصرف آب و برق و گاز بیش از اندازه، سهمیه‌ی شهروندان همسایه رو تحت تأثیر نگذاره و اون‌ها رو محروم نکنه؟! مگه این واحدهای تولیدی کنتور ندارند و مطابق رقم کنتور پول آب و برقی رو که مصرف می‌کنند، نمی‌دن؟!

مثال چاه و سطلتون نادرسته؛ برای این‌که آب‌کشی با سطل بزرگ‌تر تأثیر مستقیمی بر حجم آبی که با سطل کوچک‌تر کشیده می‌شه، نداره (البته اگه آب چاه کافی باشه و کم نیاد)، اما در آب شهری که کسی با سطل آب نمی‌کشه بلکه آب با فشار وارد لوله‌های منازل می‌شه، وصل کردن مستقیم پمپ به لوله‌های آب شهری، فشار آب موجود در کل لوله‌های شهر رو کاهش می‌ده و در نتیجه فشار آب همه به‌ویژه همسایه‌ها کم می‌شه. در بسیاری از شهرها روزهای جمعه فشار آب کم می‌شه و اغلب مردم از این وضعیت ناراضی هستند. دلیلش اینه که در روز جمعه مصرف آب خانواده‌ها بیش‌تر می‌شه. حالا شما فرض کنید یکی در همسایگی شما پمپ آبش رو بدون استفاده از مخزن و مستقیم به آب شهری وصل کرده باشه و باعث شده باشه همه‌ی روزهای شما جمعه باشه و فشار آب شما همیشه مثل روز جمعه باشه، آیا شما ناراحت نمی‌شید؟! با این‌که هم شما و هم او کنتور دارید و به اندازه‌ی مصرفتون پول هم می‌دید.

فرمایش شما با منطق لیبرال و سرمایه‌داری سازگاره. این منطق که «هر کسی به اندازه‌ی پولی که پرداخت می‌کنه مصرف می‌کنه؛ هرچند ضعفا و مستضعفان در این میان محروم شوند!» در اسلام جایی نداره.
نقل قول کردن
0 #5 قمحانیه 1397-01-23 21:04
سلام
از‌مطلب بسیار ارزندتون متشکرم
خیلیا این قضیه رو نمیدونن
کاش به جای چیزای چرت و پرتی که تو فضای مجازی منتشر میشد ازاین مطالب پخش میشد.
من خودم وقتی این قضیه رو فهمیدم که یک روز آب خونه ما قطع شده بود و همه
همسایه های اطراف هم آبشون قطع شده بود اما همسایه بالای واحد ما آب داشت با فشار خوب.... بله پمپ ایشون مستقیم به لوله وصله.
حالا یه سوال
یه راه حل بدین بدای کر بودن آب بغیر از راه حل هایی که دادین چون یه موردش که قلیله و با بچه کوچیک و نجسکاریاش سخته...
موارد دیگه هم که خیلی آب مصرف میشه توی این بحران بی آبی، من یکی که گوشت تنم آب میشه که آب رو باز بذارم تا یه وقتی پمپ روشن بشه....
کمکمون کنید قراره بریم جایی که پمپ داره و......

***** پاسخ *****

سلام بر شما

در یکی از کامنت‌ها، برای حل مشکل شرعی تطهیر نجاست دو راه حل عرض کرده‌ام:

۱. دو بار بشوییم. زیرا یکی از تفاوت‌های آب قلیل با آب کر، این است که برخی نجاست‌ها را با آب قلیل باید دو بار شست ولی با آب کر و جاری یک بار هم کافی است. مثلاً کسی که ادرار کرده و می‌خواهد خود را تطهیر کند، با آب قلیل باید دو بار بشوید ولی با آب کر و جاری یک بار کافی است. (در این باره یادداشت «همیشه دو بار بشوییم» را هم در همین سایت بخوانید)

۲. آن‌قدر شستن را ادامه دهیم تا فشار آب در مخزن گوجه‌ای کم شود و پمپ روشن شود. به محض روشن شدن پمپ، آب لوله‌ها به آب شهری وصل می‌شود و در حکم کر یا جاری خواهد بود. روشن شدن پمپ را هم می‌توان از صدای آن فهمید، و هم می‌توان از تغییر فشار آب متوجه شد. گذشته از این‌ها، به‌صورت عادی اگر ده دوازده ثانیه شیر آب باز باشد، پمپ روشن خواهد شد، حتا اگر صدایش را نشنویم و تغییر فشار آب را متوجه نشویم.

درباره‌ی راه حل اول، سخت نگیرید! مطمئن باشید شما در حالت عادی نیز هر وسیله را (از اعضای بدن خود گرفته تا لباس و ظروف نجس را) بیش از دو بار می‌شویید. کافی است به این نکته توجه داشته باشید و این کار (دو بار شستن) را با توجه انجام دهید.

درباره‌ی راه حل دوم نیز لازم نیست آب را باز بگذارید تا هدر رود، بلکه می‌توانید یک ظرف خالی مثل آفتابه را پر کنید یا همان‌طور که در راه حل دوم عرض کردم، شستن را ادامه دهید تا پمپ روش شود.
نقل قول کردن
0 #4 تهرانخراسانی 1396-04-07 16:25
دوست عزیز باتشکر یک سوال داشتم
باتوجه به اینکه شما منبع انبساط (گوجه ای مانند را می گوییم) وفکر می کنم اب طبقاتتان از حالت کر بودن خارج می شود.چون منبع انبساط بنظرم همواره مقدار کمی آب را در خود ذخیره کرده و در شبکه با فشار نگه داری می کند اما از منبع آب در اینحالت قطع ارتباط دارد.
در خصوص حفظ کر بودن آب لوله های ساختمان چه کنیم؟

***** پاسخ *****

بله پمپ آبی که به مخزن گوجه‌ای مجهز است، برای حفظ فشار آب در درجه‌ای خاص به صورت اتوماتیک قطع و وصل می‌شود و وقتی در حالت قطع قرار دارد، آب داخل لوله‌های ساختمان از شبکه‌ی آب شهری قطع می‌شود و در حکم آب قلیل است.

در چنین وضعیتی برای تطهیر برخی نجاست‌ها دو راه وجود دارد:

۱. دو بار بشوییم. زیرا یکی از تفاوت‌های آب قلیل با آب کر، این است که برخی نجاست‌ها را با آب قلیل باید دو بار شست ولی با آب کر و جاری یک بار هم کافی است. مثلاً کسی که ادرار کرده و می‌خواهد خود را تطهیر کند، با آب قلیل باید دو بار بشوید ولی با آب کر و جاری یک بار کافی است. (در این باره یادداشت «همیشه دو بار بشوییم» را هم در همین سایت بخوانید)

۲. آن‌قدر شستن را ادامه دهیم تا فشار آب در مخزن گوجه‌ای کم شود و پمپ روشن شود. به محض روشن شدن پمپ، آب لوله‌ها به آب شهری وصل می‌شود و در حکم کر یا جاری خواهد بود. روشن شدن پمپ را هم می‌توان از صدای آن فهمید، و هم می‌توان از تغییر فشار آب متوجه شد. گذشته از این‌ها، به‌صورت عادی اگر ده دوازده ثانیه شیر آب باز باشد، پمپ روشن خواهد شد، حتا اگر صدایش را نشنویم و تغییر فشار آب را متوجه نشویم.
نقل قول کردن
0 #3 اصفهانوووو 1396-03-25 18:01
ممنونم ازت بخاطر نکته ریزی که گوشزد کردی.متاسفانه بحران اب جدی شده ما تو منزلنون حتی اب خوردن هم نداریم تمام همسایه ها پمپ بستن فشار زیادی روی ما میاد نیخواستم پمپ ببندم تا این که یک سرچ زدم و مطالب شما را خوندم .باید ببینم تا کجا میتونم فشار بی ابی را تحمل کنم و به محرمات خدا و حق الناس پایبند باشم.چون پمپ با منبع زیاد عاقلانه نیست باید ابی باشه وارد تانک بشه یا نه که بعد پمپ بخواد عمل پمپاژ را انجام بده یا نه؟؟؟

***** پاسخ *****

درود بر شما انسان مؤمن و قانون‌مند!

معمولاً شب‌ها فشار آب بیش‌تر می‌شه و مخزن آب پر می‌شه.

اگه واقعاً به خاطر پمپ‌های بی‌حساب همسایه‌ها، فشار آب این‌قدر پایین هست که عملاً مخزن آب بی‌استفاده خواهد بود، در این صورت شما هم می‌تونید از پمپ بدون مخزن استفاده کنید. این کار در این شرایط، از نظر شرعی و قانونی بی‌اشکاله. البته خوبه نسبت به این فرهنگ نادرست بی‌تفاوت نباشید و به همسایه‌ها گوشزد کنید و برای ترویج فرهنگ استفاده از مخزن به هر شکل ممکن تلاش کنید.
نقل قول کردن
0 #2 بوشهرقاسمپور 1395-03-25 10:31
سلام من از شما ممنونم که بدون توجیهات الکی کاری که درسته انجام دادید ومنبع آب تهیه کردید ایمان آدم ها درشرایط سخت معلوم میشه وباید به شما احسنت گفت واین دوستمون هم بهتره از انتقاد به جا خوشحال باشه نه ناراحت چرا که حقیقت گاهی تلخ وسخت است اما عاقبت آن حتما شبرین خواهدبود.خدارا شکر که هنوز آدمهای باوجدانی که خودشون رو باکلاه شرعی گول نمیزنن تو این دنیاوجود داره.
نقل قول کردن
0 #1 شهریارعبدالله 1394-09-28 18:30
ای کاش به این راحتی دیگران مخصوصا متدینین را به حرام خواری متهم نمیکردی چون خیلی از اونها خبر ندارن و وقتی متوجه قضییه میشوند میرن دنبال برطرف کردن مسئله و طبق فتوای مراجع تقلید اگر اداره آب و فاضلاب منطقه اجازه بده اشکال نداره.من خودم رفتم و از اداره آب منظقه این اجازه را گرفتم و به چند نفری که گفتم رفتن دنبال قضییه...
وقتی مطلبتو میخوندم تو ذهنم میومد که نکنه چون خودت تو زحمت افتادی و هزینه کردی و داری میبینی مردم این هزینه را متحمل نمیشن ناراحتی

*****
پاسخ: