کانال سایت در پیام‌رسان سروش

سروش @hshadir

پرسش

سنگسار از وحشتناک‌ترین و خشن‌ترین احکام دین اسلام است. اسلام که افرادی را که صدها نفر را به فجیع‌ترین حالت می‌کشند، اعدام می‌کند ولی کسی را  که مرتکب یک گناه شخصی مثل زنای محصنه با شرایط خاصش شود سنگسار می‌کند. این با چه منطقی سازگار است و این حکم بر خلاف عقل و فطرت انسانی است. انسان نباید تعقل را از تعبد خالی کند وگرنه می‌شود مثل تکفیری‌ها که برای رضای خدا صدها نفر را سر می‌برند. حم سنگسار نیز چنین حالتی دارد.

پاسخ

کسی که زنا می‌کند یا مجرد است یا متأهل. مجازات فرد زناکار مجرد جَلد (شلاق) است. و مجازات فرد زناکار متأهل گاهی جلد است و گاهی رَجم (سنگسار).

در ابتدا حکم مجازات شخص زناکار متأهل طبق آیه‌ی 15 سوره‌ی نساء حبس ابد بود، ولی بعداً این حکم نسخ می‌شود و مجازات جدیدی برای این دسته از خطاکاران مقرر می‌شود که رجم یا سنگسار نام دارد.

حکم دوم هرچند در قرآن نیامده است ولی در احادیث نبوی به طور مسلم آمده است و در بین مذاهب اسلامی کسی در آن شک ندارد و همه آن را جزء مسلمات اسلام می‌دانند. (تفسیر نمونه، ذیل آیات مذکور)

حکم سنگسار در این شرایط اجرا می‌شود:

شرط 1: فرد زناکار متأهل باشد.

شرط 2: فرد زناکار به همسر خود دسترسی داشته باشد و بتواند با او آمیزش جنسی داشته باشد؛ مثلاً در سفر نباشد و یا عذرهای دیگری مثل عادت ماهانه، ناشزه بودن همسر، عنین بودن مرد، و... در میان نباشد.

شرط 3: فرد زناکار در فضایی کاملاً آزاد و به دور از کوچک‌ترین فشار چهار بار به عمل خود اعتراف کند. البته مستحب است بعد از هر اقرار، قاضی به او تذکر دهد که اگر چهار بار اعتراف کنی حکم تو ثابت می‌شود وگرنه کسی کاری با تو ندارد. و نیز مستحب است بهانه‌هایی به دستش بدهد که شاید از اعتراف کردن دست بکشد؛ مثلاً بگوید: شاید خیالاتی شدی!

شرط 4: یا اعراف کند یا چهار نفر راست‌گو گواهی بدهند که زنای این دو نفر را عیناً مشاهده کرده‌اند. برای این شهادت نیز شرایط بسیار سختی در نظر گرفته شده:

1. شهادت باید از روی مشاهده باشد نه از روی حدس و گمان، هرچند حدس و گمان قوی باشد؛ حتی اگر کسی ببیند زن و مرد بدنامی به خانه‌ی خلوتی وارد شدند و صداهایی بشنود که مطمئن شود آن‌ها به گناه مشغولند و حتی سایه‌ی آن‌ها را هم مشاهده کند، باز قبول نیست و تا عیناً و مستقیماً عمل زنا را نبیند شهادتش پذیرفته نمی‌شود.

2. هر چهار شاهد با هم گواهی بدهند؛ یعنی در یک زمان چهار شاهد حضور داشته باشند، نه این‌که مجموع شاهدها در کل به چهار نفر برسد.

3. محتوای شهادت آن‌ها با یکدیگر مطابقت و هماهنگی داشته باشد.

4. اگر یکی از چهار شاهد از شهادت خود برگردد، سه نفر دیگر باید حد قذف و نسبت ناورا (80 ضربه‌ی شلاق) بخورند.

علت این همه سخت‌گیری در شهادت این است که کسی هوس بدنام کردن دیگران به کله‌اش خطور نکند.

می‌بینیم که با توجه به چنین شرایطی، یا چنین حکمی هرگز اجرا نمی‌شود و یا به ندرت و فقط برای کسانی تحقق پیدا می‌کند که آشکارا و در ملأ عام به چنین کاری دست می‌زنند، آن هم با داشتن همسر، که چنین جنایتی مستحق مجازاتی بدتر از سنگسار است.

حال ممکن است پرسیده شود: پس علت و حکمت حکم سنگسار چیست؟ آیا لغو و بیهوده نیست؟!

برای پاسخ باید به دو نکته توجه کرد: اولاً این حکم بیش‌تر برای تهدید و ترساندن است و در واقع حکمی است پیشگیرانه. ثانیاً با توجه به اهمیت خانواده و تأثیر بسیار بالای آن در تربیت و رشد فرد و جامعه، به راحتی می‌توان سختی مجازات هر عاملی را که بخواهد در این کانون رشد خللی ایجاد کند دریافت.

هر قدر حفظ کیان خانواده و عفت اجتماعی اهمیت دارد، به همان اندازه مجازات تجاوز کنندگان به این حد شدیدتر خواهد بود.

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب اشتراک در افسران

دیدگاه‌ها   

0 #8 تهرانم.ت 2018-04-03 06:57
سلام
به نظر من تو وحشیانه بودنش شک نیست . توجیح نکنید همونقدر که خیانت وحشیانست و رواجش وحشتناکتر .
ولی مگه کنترل شد؟ با اون همه حکم و سختگیری مگه شد اونی که میگفتن اسلام میخواد ؟
جواب من ، نه
قضیه ریشه در اخلاق داره نه دین . از اول راه اشتباه رفته شده از اول استقرار جمهوری اسلامی. شعایر و ظواهر ش مبنای با اخلاقی . ظاهر بوششی شد بر نقص های کشنده اخلاقی و رفتاری و هرگونه مخلفت با فاسدان با ظاهر دینی حکم مرگ و طرد داشت. در بهترین حالت نابودی روحیه برای مخالفان.
به طرز وحشتناکی مخالفت با راه حکومت ، هرچند غلط سیاسی و منافقانه تعبیر میشه برای همین اول باید حکومت تکلیفشو با نقد روشن کنه تو مسایل بسیار دم دستی تر تا بعد برسیم به نقد دستورات دینی.ما تو کوچه اول نقد نابود میشیم.

***** پاسخ *****

سلام و سپاس

حکم سنگسار برای جلوگیری از مطلق خیانت نیست؛ بلکه برای جلوگیری از خیانت آشکار و بی‌مبالات است که ارتکابش چنان در ملأ عام باشد که چهار نفر آن را با تمام جزئیات مشاهده کرده باشند. به نظر شما چنین فحشایی در جامعه‌ی ما رواج دارد که می‌پرسید: «ولی مگه کنترل شد؟ با اون همه حکم و سختگیری مگه شد اونی که میگفتن اسلام میخواد»؟!

امروزه اصلاً حکم سنگسار اجرا نمی‌شود و اجرایش نیز از دستور کار قوه‌ی قضاییه خارج شده است. یکی از دلایل آن، همین نداشتن مورد ابتلا است. به نظر شما آیا فحشای علنی در جوامع اسلامی ریشه‌کن نشده است؟! آیا این‌که چنین فحشایی (در سطحی که نیازمند اجرای حکم سنگسار باشد) در جامعه وجود ندارد، این نشانه‌ی موفقیت احکام اسلام نیست؟!

فحشاهای غیرعلنی و روابط نامشروع پنهایی ربطی به سنگسار ندارد و برای کنترل و اصلاح آن‌ها باید فکری دیگر کرد که یکی از آن‌ها اهتمام به اخلاق و تربیت اخلاقی جامعه است؛ مسیری که اسلام در آن پیش‌رو است و هیچ مکتب و مذهبی به گرد پایش نمی‌رسد؛ اما در کمال تعجب می‌بینیم که شما اسلام را به بی‌توجهی به اخلاق متهم می‌کنید. خیلی خیلی عجیب است!!!

شما دین را در برابر اخلاق قرار داده‌اید و دوگانه‌ی «دین یا اخلاق» درست کرده‌اید؛ درحالی‌که اخلاق بخشی جدایی‌ناپذیر از دین اسلام است. چنین دوگانگی و تعارضی را بین قوانین دینی و اخلاق نیز احساس می‌کنید؛ درحالی‌که ارتباطی تنگاتنگ بین قوانین دینی و ارزش‌های اخلاقی وجود دارد.

به نظر می‌رسد برداشت و تلقی شما از «اخلاق» مبتنی بر پایه‌های علمی نیست. اگر در این زمینه مطالعاتی داشته‌اید، پس لطفاً به این پرسش بنده پاسخ بدهید: منشأ ارزش‌ها و الزام‌های اخلاقی چیست؟ نظر اسلام و نظر مکاتب دیگر در این باره چیست؟
نقل قول کردن
0 #7 کرجمهدیه 1395-08-21 17:43
اما شما در این مقاله پاسخی در مورد اینکه آیا این عمل وحشیانه است ندادید

تنها آن را توضیح دادید که خب همه میدانند

ولی به نظر من هم این حکم خدا نیست

امکان ندارد خداوند اینقدر بی رحم باشد!!

***** پاسخ *****

آیه‌ی ۵۶ سوره‌ی نساء را بخوانید:

كسانى كه به نشانه‏‌ها و معجزات ما كافر شدند، به‌زودى آن‌ها را در آتش دوزخ مى‏‌افكنيم و هر بار كه پوست آن‌ها سوخته شود، پوست ديگرى به جاى آن قرار مى‏‌دهيم تا مزّه‏‌ى كيفر را بچشند. همانا خداوند حکیمی شکست ناپذیر است.

شما که مجازات سنگسار را بی‌رحمانه و وحشیانه می‌دانید، به نظرتان آیا کاری بی‌رحمانه‌تر و وحشیانه‌تر از این هست که کسی را در آتش بسوزانی و وقتی پوست تنش سوخت و از بین رفت، دوباره پوستش را برویانی و دوباره بسوزانی و باز برویانی و بسوزانی؟!

خدا همان‌طور که مهربان‌ترین و داناترین و حکیم‌ترین است، همان‌طور خشن‌ترین و پرهیبت‌ترین و حساب‌رس‌ترین است. خدا را نباید از یک بُعد دید و قضاوت کرد. باید همه‌ی ابعاد را دید. وگرنه با نگاه تک‌بعدی، پزشک جراحی که تیغ تیزش را به آسانی در بدن بیمار بیچاره فرو می‌برد و پوست و گوشت و رگ و پی او را تکه تکه می‌کند، باید خیلی نامرد و بی‌رحم است؛ ولی چرا همان بیمار مظلوم و بیچاره، بدن خود را با اختیار خود به دست آن جراح جلاد می‌سپارد و بعد از پایان جراحی، به او پول می‌دهد و از زحمات فراوانش تشکر می‌کند؟!

اگر درک کنیم که حکم خشن سنگسار به نفع مجرم و جامعه است، آن وقت دیگر این حکم را صرفاً خشن نخواهیم خواند؛ بلکه آن را هرچند خشن، ولی حکیمانه خواهیم دانست.
نقل قول کردن
0 #6 دزفولرسول 1394-11-29 23:28
با عرض سلام
البته این حکم با اینکه در اصل مورد اجماع است ولی در مورد اجرای اون در زمان فعلی وبا توجه به هجمه هایی که علیه مسلمین وچهره ی رحمانی اسلام در حال وقوع هست از موارد اختلافیه حتی اگه اشتباه نکنم برخی مراجع معتقدند این حکم فقط در زمان حضور معصوم باید اجرا بشه.....اون دوست معترض عزیزمون هم باید بدونن قیاس فقه شیعی با اسلام تکفیری قیاس مع الغیر هست شما ببینید تو موصل به صرف کوچکترین اتهامی سنگسار و اجرا میکنن ولی فقه شیعی چه موانع سختی برای اجرا سنگسار مد نظر داشته یکم منصف باشید....حالا یه سوال دارم اگه کسی به همسر قانونی دیگری در حین سرقت از خانه اون هم جلوی چشم طفل خانم تجاوز کنن شما چه حمکی در نظر میگیری؟این حرکت غیر انسانی هست یا مجازات اون شخص؟؟؟متاسفانه خیلی ایرادات ما از احکامی مانند قصاص و سنگسار و.... بدلیل یک سویه نگریمونه وهیچ وقت خودمون و جای قربانی قرار نمیدیم وبر طبل انسانیت میکوبیم در ثانی الان حکم سنگسار تا جایی که میدونم واقعا اجرا نمیشه و تبدیل میشه به مجازات های جایگزین البته یه نکته هم میمونه اجرا کننده گان.حکم وهمونایی که قرار سنگ پرت کنن از کجا معلومه صالح و مومن هستن؟؟؟؟واقعا چهره ی رحمانی اسلام و نباید با پافشاری بر احکام مشابه مخدوش کرد...یادمون نره حکم سنگسار در چه عصری و در کدامین اقوام صادر شد اعرابی که اجدادشون در عصر جاهلیت همسران خود رو معاوضه میکردن.....امید وارم فکر نکنید با دو پهاو حرف زدن سعی داشتم نظر دو طرف ماجرا رو جلب کنم دغدغه ی خودمو مطرح کردم.با ارزوی توفیق
نقل قول کردن
0 #5 قمم. عابدی 1394-09-06 17:00
به نقل از سینا:
انتظار دارم دوباره سوال دوم مرا بخوانید. در اهمیت و حفظ خانواده هیچ شکی نیست ولی این دلیل نمی شود که حالا اگر اشتباه بزرگی هم کرده او را به صورت وحشتناک و فجیعی بکشیم، و بگوییم حقش است، این می شود مثل تکفیری ها که می گویند حق شیعیان است که ما سرشان را ببریم. در حالی این نوع کشتن با فطرت مخالف دارد بسیار منزجر کننده است در حالی که برای حفظ خانواده حتی کم تر از حکم اعدام نیز کافی است. اما اینکه گفتید این حکم پیشتر بازدارنده تا برای تنبیه درست است اما این حکم در طول تاریخ بسیار اتفاق افتاده و کم آن نیز با حکم عقل و فطرت منافات دارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
شما می‌توانید حکم سنگسار را خشونت‌بار تلقی کنید، ولی به نظر من سزای کسی که با وجود داشتن همسر و امکان داشتن رابطه با او، به سراغ زن دیگری برود و در ملأ عام (حداقل در حضور چهار مرد) با او زنا کند، بیش‌تر از سنگسار است. کسی که دست به چنین کاری بزند، بویی از انسانیت نبرده است و هیچ حرمتی ندارد و باید زمین از لوث وجود نحسش پاک شود، ولی نه به صورت عادی، بلکه به گونه‌ای که درس عبرتی برای دیگران باشد.

بسیار عالی
بانظر مدیر سایت بسیار موافقم
نقل قول کردن
+1 #4 اردبیلسبحان901 1393-01-29 16:28
سلام: خسته نباشید
عاشق این سلیقه شما هستم . همیشه موضوعات جالبی درج میکنین: ممنون
نقل قول کردن
-2 #3 -سینا 1393-01-22 11:05
فکر شما عین همان تکفیری هاست که شیعیان را سر می برند در حالی که وقتی که کسی از بالا به دو نگاه می کند می گوید اینها چطور این گونه بر خلاف فطرت عمل می کنند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین الله (نور، 2)
اگر قرار باشد با احساسات تک‌بعدی قضاوت کنیم، پس اصل اعدام و قصاص و بریدن دست دزد هم بر خلاف فطرت (فطرت احساساتی تک‌بعدی!) است.
شما فقط روی خشن و خون‌بار قضیه را می‌بینید درحالی که این قضیه رویی زیبا و محبت‌آمیز و سرشار از امنیت و آسایش هم دارد که خدا آن را می‌بیند؛ آن‌جا که می‌فرماید: «و لکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب لعلکم تتقون؛ در دل قصاص، زندگی نهفته است ای اهل خرد، به امید این‌که این حکم مایه‌ی تقوا و خویشتن‌داری شما شود».
نقل قول کردن
-1 #2 -سینا 1393-01-22 10:55
انتظار دارم دوباره سوال دوم مرا بخوانید. در اهمیت و حفظ خانواده هیچ شکی نیست ولی این دلیل نمی شود که حالا اگر اشتباه بزرگی هم کرده او را به صورت وحشتناک و فجیعی بکشیم، و بگوییم حقش است، این می شود مثل تکفیری ها که می گویند حق شیعیان است که ما سرشان را ببریم. در حالی این نوع کشتن با فطرت مخالف دارد بسیار منزجر کننده است در حالی که برای حفظ خانواده حتی کم تر از حکم اعدام نیز کافی است. اما اینکه گفتید این حکم پیشتر بازدارنده تا برای تنبیه درست است اما این حکم در طول تاریخ بسیار اتفاق افتاده و کم آن نیز با حکم عقل و فطرت منافات دارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
شما می‌توانید حکم سنگسار را خشونت‌بار تلقی کنید، ولی به نظر من سزای کسی که با وجود داشتن همسر و امکان داشتن رابطه با او، به سراغ زن دیگری برود و در ملأ عام (حداقل در حضور چهار مرد) با او زنا کند، بیش‌تر از سنگسار است. کسی که دست به چنین کاری بزند، بویی از انسانیت نبرده است و هیچ حرمتی ندارد و باید زمین از لوث وجود نحسش پاک شود، ولی نه به صورت عادی، بلکه به گونه‌ای که درس عبرتی برای دیگران باشد.
نقل قول کردن
0 #1 خلخالعلیرضا 1 1393-01-20 11:31
سلام لطفا در مورد قطع کردن انگشتان دست سارق و آثار آن هم پست بزارید...
نقل قول کردن

نظر شما چیست؟!


خاطره (تصادفی)

افراط و تفریط

با نام خدا

در اوايل طلبگي به ياد دارم يكي از رفقا تصميم گرفته بود همه‌ي روزهاي سال را تا آخر عمرش روزه بگيرد. و دنبال اين بود كه اين تصميمش را قطعي كند. مي‌گفت: بايد زاد و توشه‌اي براي آخرت جمع كنيم و ما هم كه چيزي نداريم، شايد با اين كار چيزي حاصل شد.

ولي بعد از مدتي تصميمش عوض شد؛ زيرا دكتري متخصص به او گفته بود كه روزه‌ي دائمي به اين شكل براي بدن مشكلاتي پديد مي‌آورد و خلاصه اين كه كار خوبي نيست. او هم به‌كلي روزه را كنار گذاشت؛ در حالي كه مي‌توانست روزه‌هاي مستحبي را كه در طول سال فراوانند بگيرد. الجاهلُ اِمّا مُفرِط اَو مُفَرِّط؛ نادان يا افراط مي‌كند يا تفريط.

پرسش و پاسخ (تصادفی)

چگونه این چشم صاحب‌مرده را کنترل کنم؟

پرسش

من متأسفانه نمی‌تونم در کوچه و خیابان و در برابر نامحرم و تصاویر و صحنه‌های تحریک کننده نگاه صاحب‌مرده‌م رو کنترل کنم، چی کار کنم؟

پاسخ

کنترل نگاه به نامحرم را از چند جهت می‌شود مطالعه کرد؛
1. از جهت فردی؛
2. از جهت خانوادگی؛
3. از جهت اجتماعی.

ادامه مطلب...
ما 112 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا

1054653
امروز674
دیروز790
این هفته5472
این ماه17906
مجموع1054653

سلام!

سلام. از بازدیدتان از وب‌سایت محقّر بنده ممنونم!

این وب‌سایت یک سایت جامع و پرمحتوا نیست؛ بلکه یک پل ارتباطی بین من و مخاطبان عزیز به‌منظور دسترسی آسان و دائمی به بنده است. هرچند تلاش می‌کنم گه‌گاه مطالب ارزنده و مفید منتشر کنم ولی فقط در حدی که فرصت داشته باشم و به امر تحصیل و فعالیت علمی‌ام لطمه نزند.

اگر درباره‌ی نوشته‌هایم نظری داشتید، خوشحال می‌شوم نظرتان را در ذیل همان مطلب بیان کنید.

هرگونه نظر و انتقاد و پیشنهاد دیگری اگر داشتید، در بخش «تماس با من» مطرح کنید.

اگر مسأله‌ای هم بود که به نظرتان رسید من می‌توانم در پاسخ‌گویی و راهنمایی به شما کمکی بکنم، در بخش «پرسش و پاسخ» مطرح نمایید.

از خدا برای شما و خودم، آرزوی جسمی سالم، فکری بلند، ایمانی استوار، دلی مَحرم و عاشق، روحی باتقوا، روحیه‌ای پرانگیزه و بانشاط دارم. یا علی!