چهارشنبه, 04 ارديبهشت 1404

شناسه پیام‌رسان‌ (ایتا، روبیکا و سروش)
h_shad_ir@

 کانال سایت در پیام‌رسان سروش
hshadir@

همیشه دو بار بشویید!

آفتابهبسم الله

همان‌طور که همه می‌دانید، یکی از واجبات دینی، طهارت و شستن بدن بعد از دست‌شویی رفتن است. این را هم لابد می‌دانید که دست‌شویی کوچک و بزرگ از نظر طهارت با هم تفاوت دارند. یکی از تفاوت‌های آن‌ها این است که در دست‌شویی بزرگ، یک بار شستن کافی است، ولی در دست‌شویی کوچک، اگر آب مورد استفاده، آب قلیل1 باشد، باید دو بار شسته شود، ولی اگر آب کر یا جاری باشد، مانند دست‌شویی بزرگ، یک بار شستن کافی است.2

توصیه می‌کنم سعی کنید طهارت دست‌شویی کوچک را همیشه با دو بار شستن انجام دهید. دلیل این توصیه سه چیز است:

1. با توجه به اختلاف فتاوای مراجع در این موضوع3، دو بار شستن در همه حال، موافق احتیاط است.

2. کسی که عادت کرده است بدن خود را هنگام دست‌شویی کوچک با یک بار شستن تطهیر کند، در مسافرت‌ها و در شرایط غیرعادی که به آب لوله‌کشی دسترسی ندارد و مجبور است با آب آفتابه تطهیر کند، ناخواسته طبق عادت خود عمل می‌کند و یک بار می‌شوید. و به این ترتیب، امور شرعی از جمله نمازش دچار اشکال جدی می‌شود. اما کسی که عادت به دو بار شستن کرده است، در چنین شرایطی مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود.

3. در بسیاری از خانه‌ها و مسافرخانه‌ها و مساجد و مدارس و... برای تقویت فشار آب، از پمپ آب استفاده می‌کنند. اغلب پمپ‌ها هم مجهز به سیستم خودکار هستند که جریان آب را متناسب با فشار تنظیم شده، قطع و وصل می‌کند. بسیار اتفاق می‌افتد که در لحظه‌ی تطهیر، پمپ در حالت خاموشیِ خودکار است و در نتیجه، ارتباط آب داخل لوله‌ها با آب لوله‌های شهر قطع می‌شود و بنابراین، آب مورد استفاده، در حکم آب قلیل خواهد بود، در حالی که شخص به اشتباه گمان می‌کند دارد با آب کر یا جاری تطهیر می‌کند.

با توجه به این سه دلیل، خوب است خودمان عادت کنیم و دیگران از جمله فرزندانمان را عادت دهیم که هنگام تطهیر دست‌شویی کوچک، همیشه دو بار بشوییم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. آب قلیل یعنی آبی که کُر یا جاری نباشد؛ مثل آب آفتابه. اما آب لوله‌کشی کر است.

2. البته این حکم، فتوای همه‌ی مراجع نیست؛ بلکه فتوای مشهور است.

3. فتوای مراجع درباره‌ی تطهیر ادرار چنین است:

مسأله‌ی 66 رساله‌ی امام: مخرج بول با غير آب پاك نمي‌شود، و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافي است،* ولي زنها و هم‌چنين كساني كه بولشان از غير مجراي طبيعي مي‌آيد، احتياط واجب آن است كه دو مرتبه بشويند.

*: آیت الله مظاهری: بلکه اگر بعد از برطرف شدن بول باز هم آب روی آن بیاید کفایت می‌کند و لازم نیست قطع کنند و دوباره بریزند.

آیت الله اراكي: مسأله: مخرج بول با غیر آب پاک نمی‌شود و بايد با آب دو مرتبه شسته شود.

آیت الله خوئي و آیت الله تبريزي: مسأله: مخرج بول با غير آب پاك نمي‌شود و در كر و جاري اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافي است، ولي با آب قليل بنابر احتياط واجب* باید دو مرتبه شست و بهتر آن است كه سه مرتبه شسته شود.

*: آیت الله گلپايگاني و آیت الله صافي: بنابر احتياط...
آیت الله بهجت: مسأله: مخرج بول با غير آب پاك نمي‌شود و اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافي است * ولي كساني كه بولشان از غير مجراي طبيعي مي‌آيد ** و يا اين‌كه از مخرج طبيعي مي‌آيد ولي از محلي كه معمولاً نجس مي‌شود به جاهاي ديگر نيز برسد، احتياط واجب آن است كه بعد از برطرف شدن بول، دو مرتبه بشويند و زن نيز حكم مرد را دارد.

*: آیت الله فاضل: گر چه احتياط مستحب آن است كه دو مرتبه شسته شود...

**: آیت الله فاضل: بايد دو مرتبه بشويند خصوصاً اگر بيرون آمدن بول از آن مجرا غير متعارف باشد.

**: آیت الله نوري: احتياط واجب آن است كه دو مرتبه بشويند و نيز زن حكم مرد را دارد و اين در صورتي است كه با آب قليل بشويند؛ ولي با آب جاري و كُر، يك مرتبه شستن كفايت مي كند.

آیت الله مكارم: مسأله: مخرج بول با غير آب پاك نمي شود، تطهیر با شيلنگ‌هاي متّصل به آب لوله كشي كه در حكم جاري است و همچنین آب قلیل، یک مرتبه کافی است هر چند بهتر است با آب قلیل دوبار باشد.

در شستن مخرج بول و غائط فرق ميان مجراي طبيعي و غير طبيعي نيست، ولي در مخرج غير طبيعي به جز آب كفايت نمي كند.

آیت الله سیستانی: مسأله: مخرج بول با غير آب پاك نمي شود و یک بار شستنکافی است گرچه احتیاط مستحب این است که دوبار شسته شود و افضل آن است که سه بار شسته شود.

آیت الله سبحانی: مسأله: مخرج بول با غير آب پاك نمي شود و با آب قلیل باید دو مرتبه شست ولی اگر با شیلنگ متصل به کر بشوید یک مرتبه کافی است.

آیت الله زنجاني: مسأله: مخرج بول با غير آب پاك نمي شود و در غير آب قليل اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافي است ولي با آب قليل بنابراحتياط بايد دو مرتبه شست و بهتر آن است كه سه مرتبه شسته شود .و در هر صورت، اگر پس از برطرف شدن عين، آب به قسمتهای نجس برسد ، یکمرتبه شستن به حساب می آید و لازم نيست براي محاسبه، آب قطع گردد و دوباره بر مخرج بول جريان داشته باشد.

آیت الله وحید: مسأله: مخرج بول با غیر آب پاک نمی شود، و در کر و جاری یکمرتبه شستن کافی است ولی با آب قلیل بنابراحتیاط واجب باید دو مرتبه شست – و در غیر مخرج طبیعی اقوی تعدد است – و بهتر آن است که سه مرتبه شسته شود.

امتیاز کلی این مطلب (0)

0 از 5 ستاره
  • #2173

    امین

    دوستان اصلا به این صحبت گوش نکنید ، وسواسی تون میکنه ، زنگ بزنید دفتر مرجعتون و اینو سوال بپرسید ، اصلا اعتنا به این جور متن های اینترنت نکنید

    ***** پاسخ *****

    پدیده‌ی روانی وسواسی به‌ویژه در مسائل طهارت و تطهیر شرعی خیلی خطرناک است و نگرانی شما کاملاً به‌جاست، اما توجه به خطر وسواسی نباید سبب بی‌توجهی به احتیاط‌های به‌جا و عاقلانه شود. نکاتی که عرض کردم، احتیاط درست و معقول است و اگر رعایت نشود، می‌تواند نمازهای چندین سال را باطل کند.

  • #2156

    ....

    جدا مواظب باشید به عنوان کسی که وسواسی هست میگم این مطلب شما واقعا میتونه کسیو که وسواسی نیست وسواسی کنه اونوقت گناهش گردن شماست

  • #2133

    رضا

    باسلام
    مطلب شما تحریک کننده وسواسی هاست و به نظر می‌رسد خود نویسنده هم وسواسی باشد. مراقب باشید

    ***** پاسخ *****

    سلام بر شما
    وسواسی به‌ویژه در مسائل طهارت و تطهیر شرعی خیلی خطرناک است و نگرانی شما کاملاً به‌جاست، اما توجه به خطر وسواسی نباید سبب بی‌توجهی به احتیاط‌های به‌جا و عاقلانه شود. نکاتی که عرض کردم، احتیاط درست و معقول است و اگر رعایت نشود، می‌تواند نمازهای چندین سال را باطل کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0 / 5000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 5000 حرف باشد

مطالب برگزیده

جمهوری اسلامی ایران تبیین ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت


زنان و ازدواج پاسخ به چند ابهام درباره‌ی زنان و ازدواج در آیین اسلام


حجاب ده تلنگر درباره‌ی حجاب و عفاف


شراب یک لحظه مستی، یک عمر پستی! (شراب‌خواری)


یوسف علیه‌السلام علاقه به هم‌جنس زیبارو


دوستش دارم دوستش دارم (سلسله مقالات)


آزادی جنسی غربی چرا نباید در آزادی جنسی از غرب و اروپا که الگوی پیشرفت و تمدن هستند پیروی کنیم؟


عصبانیت چگونه عصبانیت خود را کنترل کنم؟


خودشناسی چگونه می‌توانم خودم را بشناسم و بحران هویت را پشت سر بگذارم؟


استخاره، آری یا نه، چرا و چگونه؟ استخاره، آری یا نه؟ چرا و چگونه؟


چگونه خوش‌تیپ و امروزی و در عین حال باحجاب باشم؟ چگونه خوش‌تیپ و امروزی و در عین حال باحجاب باشم؟


چرا خدا مشکل همه‌ی بنده‌هاشو حل می‌کنه جز ما؟! چرا خدا مشکل همه‌ی بنده‌هاشو حل می‌کنه جز ما؟!


چرا فقط اسلام؟! چرا ادیان دیگر نه؟! چرا فقط اسلام؟! چرا ادیان دیگر نه؟!


حسین علیه‌السلام در مصاف ابلیس حسین علیه‌السلام در مصاف ابلیس


رنج پُرارج (عادت ماهانه) رنج پُرارج (عادت ماهانه)


هدف آفرینش انسان هدف آفرینش انسان


حالا کی بهشت و جهنم رو دیده؟!! حالا کی بهشت و جهنم رو دیده؟!!


رجعت، افسانه یا حقیقت؟! رجعت، افسانه یا حقیقت؟!


حکم خشن سنگسار چگونه با عقل و فطرت انسانی سازگار است؟ حکم خشن سنگسار چگونه با عقل و فطرت انسانی سازگار است؟


آیا حکم اسلامی ارتداد با آزادی اندیشه و حقیقت‌جویی منافات ندارد؟! آیا حکم اسلامی ارتداد با آزادی اندیشه و حقیقت‌جویی منافات ندارد؟!


چگونه این چشم صاحب‌مرده را کنترل کنم؟ چگونه این چشم صاحب‌مرده را کنترل کنم؟


چگونه توبه‌ای پایدار و شکست‌ناپذیر داشته باشم؟ چگونه توبه‌ای پایدار و شکست‌ناپذیر داشته باشم؟


چرا امام خامنه‌ای؟ چرا امام خامنه‌ای؟


کنترل جمعیت یا انقراض شیعه؟! کنترل جمعیت یا انقراض شیعه؟!


شبهه‌ای درباره‌ی نماز و پاسخ آن شبهه‌ای درباره‌ی نماز و پاسخ آن


بررسی روزه‌ی دختران نه ساله + گفت‌وگو باچند فرشته‌ی نوبالغ بررسی روزه‌ی دختران نه ساله + گفت‌وگو باچند فرشته‌ی نوبالغ


هنری به نام «امر به معروف و نهی از منکر» هنری به نام «امر به معروف و نهی از منکر»


حقیقت دعا و اسرار اجابت حقیقت دعا و اسرار اجابت


شب قدر و معمای سرنوشت شب قدر و معمّای سرنوشت


20 راز در زندگی مشترک 20 راز در زندگی مشترک