کانال سایت در پیام‌رسان سروش

سروش @hshadir

بسم الله

از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است كه شب نیمه‌ی شعبان بعد از شب قدر، بافضیلت‌ترین شب است.

احیای این شب مثل احیای شب‌های قدر توصیه شده است. برای احیا، صرف بیدار ماندن تا صبح کافی است ولی چه‌خوب است که این زمان کوتاه را به بهترین کارها سپری کنیم!

شاید برای بعضی‌ها مثل من‌ که فقر شدید معرفتی دارند، بهترین کار مطالعه باشد. مطالعه‌ی کتابی متناسب با حال و هوای این شب. کتاب‌های زیادی را می‌شود پیشنهاد کرد ولی وجداناً مطالعه‌ی قرآن چیز دیگری است. توجه دارید که مطالعه‌ی قرآن با تلاوت قرآن فرق دارد؟!

گذشته از مطالعه، اهل بیت علیهم‌السلام برای بهره‌برداری بهینه از این شب پربرکت اعمال عبادی زیادی را سفارش کرده‌اند که به این شرح است:

اعمال شب نیمه‌ی شعبان:

1. غسل
زمان آن از اذان مغرب شب نیمه‌ی شعبان تا اذان صبح روز نیمه‌ی شعبان است.

2. احیا (شب را با نماز و دعا و استغفار و تلاوت قرآن به صبح رساندن).
در روایت است هر كس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى كه دل‌ها بمیرند.

3. زیارت امام حسین علیه‌السلام.
اهل بیت علیهم‌السلام برای کسانی که قادر به تشرف به کربلا در نیمه‌ی شعبان نیستند، چنین توصیه فرموده‌اند: به پشت بام بروید و به جانب راست و چپ نظر کنید و سپس سر به آسمان بلند کنید و اباعبدالله علیه‌السلام را با این عبارت زیارت کنید:
«اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَكاتُهُ»

4. خواندن نماز جعفر طیار
چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی مثل نماز صبح) است. در ركعت اوّلِ نماز اول پس از سوره‌ی حمد، سوره‌ی زلزال و در ركعت دوّم بعد از سوره‌ی حمد، سوره‌ی عاديات، و در ركعت اولِ نماز دوم پس از سوره‌ی حمد، سوره‌ی نصر، و در ركعت دوم بعد از سوره‌ی حمد، سوره‌ی توحید خوانده مى‏‌شود.
در همه‌ی رکعات این نماز، تسبیحات اربعه «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» به این صورت گفته می‌شود:
بعد از حمد و سوره، 15 بار؛
در رکوع، 10 بار؛
پس از برخاستن از رکوع، 10 بار؛
در سجده‌ی اول، 10 بار؛
پس از سربرداشتن از سجده‌ی اول، 10 بار؛
در سجده‌ی دوم، 10 بار؛
پس از سربرداشتن از سجده‌ی دوم در حالت نشسته، 10 بار.
نماز جعفر طیار به این شکل به اتمام می‌رسد؛ ولی برای تکمیل آن مستحب است در سجده‌ی آخر رکعت آخر بعد از تسبیحات اربعه گفته شود:
سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْوَقَارَ سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ لا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَيْ‏ءٍ عِلْمُهُ سُبْحَانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ سُبْحَانَ ذِي الْقُدْرَةِ وَ الْكَرَمِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ اسْمِكَ الْأَعْظَمِ وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّةِ الَّتِي تَمَّتْ صِدْقا وَ عَدْلا صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ ... (حاجت خود را بخواه)
نیز مستحب است پس از پایان نماز، دست‌ها را بلند نموده، این ذکرها هرکدام به اندازه‌ی یک نفس گفته شود:
«يا ربّ يا ربّ»، «يا ربّاه يا ربّاه»، «ربّ ربّ»، «يا اللّه يا اللّه»، «يا حىُّ يا حیُّ»، «يا رحيمُ يا رحيمُ»
و ذکرهای «يا رحمانُ» و «يا ارحمَ الرّاحمين» هرکدام 7 بار گفته شود. سپس این دعا خوانده شود:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الْقَوْلَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْطِقُ بِالثَّنَاءِ عَلَيْكَ وَ أُمَجِّدُكَ وَ لا غَايَةَ لِمَدْحِكَ وَ أُثْنِي عَلَيْكَ وَ مَنْ يَبْلُغُ غَايَةَ ثَنَائِكَ وَ أَمَدَ مَجْدِكَ وَ أَنَّى لِخَلِيقَتِكَ كُنْهُ مَعْرِفَةِ مَجْدِكَ وَ أَيَّ زَمَنٍ لَمْ تَكُنْ مَمْدُوحا بِفَضْلِكَ مَوْصُوفا بِمَجْدِكَ عَوَّادا عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِحِلْمِكَ تَخَلَّفَ سُكَّانُ أَرْضِكَ عَنْ طَاعَتِكَ فَكُنْتَ عَلَيْهِمْ عَطُوفا بِجُودِكَ جَوَادا بِفَضْلِكَ عَوَّادا بِكَرَمِكَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْمَنَّانُ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ.

5. خواندن دو رکعت نماز بعد از نماز عشا به این صورت:
در ركعت اول بعد از حمد، سوره‌ی کافرون و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره‌ی توحید خوانده شود. بعد از سلام، تسبیحات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها گفته شود. بعد از آن این دعا خوانده شود:
یا مَنْ اِلَیْهِ مَلْجَاءُ الْعِبادِ فِى الْمُهِمّاتِ وَ اِلَیْهِ یَفْزَعُ الْخَلْقُ فىِ الْمُلِمّاتِ یا عالِمَ الْجَهْرِ وَالْخَفِیّاتِ وَ یا مَنْ لا تَخْفى عَلَیْهِ خَواطِرُ الاْوْهامِ وَ تَصَرُّفُ الْخَطَراتِ یا رَبَّ الْخَلایِقِ وَالْبَرِیّاتِ یا مَنْ بِیَدِهِ مَلَكُوتُ الاْرَضینَ وَالسَّمواتِ اَنْتَ اللّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَمُتُّ اِلَیْكَ بِلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ فَیا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اجْعَلْنى فى هِذِهِ اللَّیْلَةِ مِمَّنْ نَظَرْتَ اِلَیْهِ فَرَحِمْتَهُ وَ سَمِعْتَ دُعاَّئَهُ فَاَجَبْتَهُ وَ عَلِمْتَ اسْتِقالَتَهُ فَاَقَلْتَهُ وَ تَجاوَزْتَ عَنْ سالِفِ خَطیئَتِهِ وَ عَظیمِ جَریرَتِهِ فَقَدِ اسْتَجَرْتُ بِكَ مِنْ ذُنُوبى وَ لَجَاْتُ اِلَیْكَ فى سَتْرِ عُیُوبى اَللّهُمَّ فَجُدْ عَلَىَّ بِكَرَمِكَ وَ فَضْلِكَ وَاحْطُطْ خَطایاىَ بِحِلْمِكَ وَ عَفْوِكَ وَ تَغَمَّدْنى فى هذِهِ اللَّیْلَةِ بِسابِغِ كَرامَتِكَ وَاجْعَلْنى فیها مِنْ اَوْلِیاَّئِكَ الَّذینَ اجْتَبَیْتَهُمْ لِطاعَتِكَ وَاخْتَرْتَهُمْ لِعِبادَتِكَ وَ جَعَلْتَهُمْ خالِصَتَكَ وَ صِفْوَتَكَ اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِمَّنْ سَعَدَ جَدُّهُ وَ تَوَفَّرَ مِنَ الْخَیْراتِ حَظُّهُ وَاجْعَلْنى مِمَّنْ سَلِمَ فَنَعِمَ وَ فازَ فَغَنِمَ وَاكْفِنى شَرَّ ما اَسْلَفْتُ وَاعْصِمْنى مِنَ الاْزدِیادِ فى مَعْصِیَتكَ وَ حَبِّبْ اِلَىَّ طاعَتَكَ وَ ما یُقَرِّبُنى مِنْكَ وَ یُزْلِفُنى عِنْدَكَ سَیِّدى اِلَیْكَ یَلْجَاءُ الْهارِبُ وَ مِنْكَ یَلْتَمِسُ الطّالِبُ وَ عَلى كَرَمِكَ یُعَوِّلُ الْمُسْتَقیلُ التّائِبُ اَدَّبْتَ عِبادَكَ بالتَّكَرُّمِ وَ اَنْتَ اَكْرَمُ الاْكْرَمینَ وَ اَمَرْتَ بِالْعَفْوِ عِبادَكَ وَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ اَللّهُمَّ فَلا تَحْرِمْنى ما رَجَوْتُ مِنْ كَرَمِكَ وَلا تُؤْیِسْنى مِنْ سابِغِ نِعَمِكَ وَلا تُخَیِّبْنى مِنْ جَزیلِ قِسَمِكَ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ لاِهْلِ طاعَتِكَ وَاجْعَلْنى فى جُنَّةٍ مِنْ شِرارِ بَرِیَّتِكَ رَبِّ اِنْ لَمْ اَكُنْ مِنْ اَهْلِ ذلِكَ فَاَنْتَ اَهْلُ الْكَرَمِ وَالْعَفْوِ وَالْمَغْفِرَةِ وَ جُدْ عَلَىَّ بِما اَنْتَ اَهْلُهُ لا بِما اَسْتَحِقُّهُ فَقَدْ حَسُنَ ظَنّى بِكَ وَ تَحَقَّقَ رَجاَّئى لَكَ وَ عَلِقَتْ نَفْسى بِكَرَمِكَ فَاَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ وَ اَكْرَمُ الاْكْرَمینَ اَللّهُمَّ وَاخْصُصْنى مِنْ كَرَمِكَ بِجَزیلِ قِسَمِكَ وَاَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ وَاغْفِر لِىَ الَّذنْبَ الَّذى یَحْبِسُ عَلَىَّ الْخُلُقَ وَ یُضَیِّقُ عَلىَّ الرِّزْقَ حَتّى اَقُومَ بِصالِحِ رِضاكَ وَ اَنْعَمَ بِجَزیلِ عَطاَّئِكَ وَاَسْعَدَ بِسابِغِ نَعْماَّئِكَ فَقَدْ لُذْتُ بِحَرَمِكَ وَ تَعَرَّضْتُ لِكَرَمِكَ وَاسْتَعَذْتُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ وَ بِحِلْمِكَ مِنْ غَضَبِكَ فَجُدْ بِما سَئَلْتُكَ وَاَنِلْ مَا الْتَمَسْتُ مِنْكَ اَسْئَلُكَ بِكَ لابِشَىءٍ هُوَ اَعْظَمُ مِنْكَ
بعد از قرائت این دعا به سجده مى‌روى و 20 مرتبه ذکر «یا رَبِّ»، 7 مرتبه ذکر «یا اَللّهُ»، 7 مرتبه ذکر «لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ»، 10 مرتبه ذکر «ما شآءَ اللّهُ»، 10 مرتبه ذکر «لاقُوّةَ اِلاّ بِاللّهِ» می‌گویی و 10 مرتبه صلوات مى‌فرستى و حاجت خود را از خدا می‌خواهی.

6. خواندن چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی مثل نماز صبح) به این صورت:
در هر ركعت بعد از حمد، صد مرتبه سوره‌ی توحید خوانده شود. پس از اتمام نماز این دعا قرائت شود:
اَللّهُمَّ اِنّى اِلَیْكَ فَقیرٌ وَمِنْ عَذاِبكَ خائِفٌ مُسْتَجیرٌ اَللّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اِسْمى وَلا تُغَیِّرْ جِسْمى وَلاتَجْهَدْ بَلاَّئى وَلا تُشْمِتْ بى اَعْداَّئى اَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِق ابِكَ وَ اَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ وَ اَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ اَعُوذُبِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَناَّؤُكَ اَنْتَ كَما اَثْنَیْتَ عَلى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما یَقُولُ الْقآئِلُونَ.

7. خواندن صد رکعت نماز، (پنجاه نماز دو رکعتی) در هر رکعت یک حمد و ده توحید.

8. ذکرهای «سُبْحانَ اللّهِ»، «اَلْحَمْدُلِلّهِ»، «اَللّهُ اَكْبَرُ»، و «لا اِلهَ اِلا اللّهُ» هرکدام صد مرتبه.

9. خواندن دعای کمیل

10. خواندن این دعا:
اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا (هذِهِ) وَ مَوْلُودِها وَ حُجَّتِكَ وَ مَوْعُودِهَا الَّتى قَرَنْتَ اِلى فَضْلِها فَضْلاً فَتَمَّتْ كَلِمَتُكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِكَ وَلا مُعَقِّبَ لاِیاتِكَ نُورُكَ الْمُتَاَلِّقُ وَ ضِیاَّؤُكَ الْمُشْرِقُ وَ الْعَلَمُ النُّورُ فى طَخْیاَّءِ الدَّیْجُورِ الْغائِبُ الْمَسْتُورُ جَلَّ مَوْلِدُهُ وَ كَرُمَ مَحْتِدُهُ وَالْمَلاَّئِكَةُ شُهَّدُهُ وَاللّهُ ناصِرُهُ وَ مُؤَیِّدُهُ اِذا آنَ میعادُهُ وَالْمَلاَّئِكَةُ اَمْد ادُهُ سَیْفُ اللّهِ الَّذى لا یَنْبوُ وَ نُورُهُ الَّذى لا یَخْبوُ وَ ذوُالْحِلْمِ الَّذى لا یَصْبوُا مَدارُ الَّدهْرِ وَ نَوامیسُ الْعَصْرِ و َوُلاةُ الاْمْرِ وَالْمُنَزَّلُ عَلَیْهِمْ ما یَتَنَزَّلُ فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ اَصْحابُ الْحَشْرِ وَالنَّشْرِ تَراجِمَةُ وَحْیِهِ وَ وُلاةُ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى خاتِمِهْم وَ قآئِمِهِمُ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوالِمِهِمْ اَللّهُمَّ وَ اَدْرِكَ بِنا اءَیّامَهُ وَظُهُورَهُ وَقِیامَهُ وَاجْعَلْنا مِنْ اَنْصارِهِ وَاقْرِنْ ثارَنا بِثارِهِ وَاكْتُبْنا فى اَعْوانِهِ وَ خُلَصاَّئِهِ وَ اَحْیِنا فى دَوْلَتِهِ ناعِمینَ وَ بِصُحْبَتِهِ غانِمینَ وَ بِحَقِّهِ قآئِمینَ وَ مِنَ السُّوَّءِ سالِمینَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَالْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَواتُهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِیّینَ وَ الْمُرْسَلینَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِهِ الصّادِقینَ وَ عِتْرَتِهَ النّاطِقینَ وَالْعَنْ جَمیعَ الظّالِمینَ واحْكُمْ بَیْنَنا وَ بَیْنَهُمْ یا اَحْكَمَ الْحاكِمینَ.

11. خواندن این دعا:
اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ الْخالِقُ الرّازِقُ الْمُحْیِى الْمُمیتُ الْبَدىَّءُ الْبَدیعُ لَكَ الْجَلالُ وَ لَكَ الْفَضْلُ وَ لَكَ الْحَمْدُ وَ لَكَ الْمَنُّ وَ لَكَ الْجُودُ وَ لَكَ الْكَرَمُ وَ لَكَ الاْمْرُ وَ لَكَ الْمَجْدُ وَ لَكَ الْشُّكْرُ وَحْدَكَ لاشَریكَ لَكَ یا واحِدُ یا اَحَدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاْغفِرْ لى وَارْحَمْنى وَاكْفِنى ما اَهَمَّنى وَاقْضِ دَیْنى وَ وَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقى فَاِنَّكَ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ كُلَّ اَمْرٍ حَكیمٍ تَفْرُقُ وَ مَنْ تَشاَّءُ مِنْ خَلْقِكَ تَرْزُقُ فَارْزُقْنى وَ اَنْتَ خَیْرُ الرّازِقینَ فَاِنَّكَ قُلْتَ وَ اَنْتَ خَیْرُ الْقاَّئِلینَ النّاطِقینَ وَاسْئَلوُا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَمِنْ فَضْلِكَ اَسْئَلُ وَ اِیّاكَ قَصَدْتُ وَابْنِ نَبِیِّكَ اعْتَمَدْتُ وَ لَكَ رَجَوْتُ فَارْحَمْنى یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

12. خواندن این دعا:
اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِكَ ما یَحُولُ بَیْنَنا وَ بَیْنَ مَعْصِیَتِكَ وَ مِنْ طاعَتِكَ ما تُبَلِّغُنا بِهِ رِضْوانَكَ وَ مِنَ الْیَقینِ ما یَهُونُ عَلَیْنا بِهِ مُصیباتُ الدُّنْیا اَللّهُمَّ اَمْتِعْنا بِاَسْماعِنا وَ اَبْصارِنا وَ قُوَّتِنا ما اَحْیَیْتَنا وَاجْعَلْهُ الْوارِثَ مِنّا وَاجْعَلْ ثارَنا عَلى مَنْ ظَلَمَنا وَانْصُرنا عَلى مَنْ عادانا وَلا تَجْعَلْ مُصیبَتَنا فى دینِنا وَلا تَجْعَلِ الدُّنْیا اَكْبَرَ هَمِّنا وَلا مَبْلَغَ عِلْمِنا وَلا تُسَلِّطْ عَلَیْنا مَنْ لا یَرْحَمُنا بِرَحْمَتِكَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

13. خواندن این دعا:
اِلهى تَعَرَّضَ لَكَ فى هذَا اللَّیْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ وَ قَصَدَكَ الْقاصِدُونَ وَ اَمَّلَ فَضْلَكَ وَ مَعْرُوفَكَ الطّالِبُونَ وَ لَكَ فى هذَا اللّیْلِ نَفَحاتٌ وَ جَواَّئِزُ وَ عَطایا وَ مَواهِبُ تَمُنُّ بِها عَلى مَنْ تَشاَّءُ مِنْ عِبادِكَ وَ تَمْنَعُها مَنْ لَمْ تَسْبِقْ لَهُ الْعِنایَةُ مِنْكَ وَها اَنَا ذا عُبَیْدُكَ الْفَقیرُ اِلَیْكَ الْمُؤَمِّلُ فَضْلَكَ وَ مَعْرُوفَكَ فَاِنْ كُنْتَ یا مَولاىَ تَفَضَّلْتَ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ عَلى اَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ عُدْتَ عَلَیْهِ بِعائِدَةٍ مِنْ عَطْفِكَ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ الْخَیِّرینَ الْفاضِلینَ وَجُدْ عَلَىَّ بِطَولِكَ وَ مَعْرُوفِكَ یا رَبَّ الْعالَمینَ وَ صَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍخاتَمِ النَّبیّینَ وَ الِهِ الطّاهِرینَ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً اِنَّ اللّهَ حَمیدٌ مَجیدٌ اَللّهُمَّ اِنّى اَدْعُوكَ كَما اَمَرْتَ فَاسْتَجِبْ لى كَما وَعَدْتَ اِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمیعادَ.
 

اعمال روز نیمه‌ی شعبان:

1. زیارت امام زمان علیه‌السلام با هریک از زیارات نقل شده در حق ایشان؛

2. دعا برای تعجیل فرج.

منبع: مفاتیح‌الجنان

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب اشتراک در افسران

دیدگاه‌ها   

0 #3 خلخال-قماكبر 1393-03-20 16:28
سلام ! آقا حامد خوبي؟ چه خبر؟ يه مساله : چرا تاريخ ايجاد اين يادداشت 29 خرداده 92 هستش؟ يعني 1 سال پيش گذاشتيش؟
ـــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
سلام و ارادت
رابطه‌ی بین «ایجاد مطلب» و «انتشار در صفحه‌ی اول» عموم و خصوص مطلقه؛ مطلب ایجاد شده ممکنه در لحظه‌ی ایجاد یا بعداً در صفحه‌ی نخست نمایش داده بشه یا نشه.
برخی مطالب رو گاهی با مناسبت در صفحه‌ی نخست بازنشر می‌کنم.
نقل قول کردن
0 #2 اطراف کرج مارلیکحلبی 1392-10-03 16:10
هوالحق.سلام علیکم حاج آقا عیدتون مبارک.سپاسگزارم از شما به خاطر اینکه زحمت کشیدید و اعمال این شب عزیز رو در وبتون قرار دادید.وسپاس از اینکه اشاره کردید که مهم در این شب بیدار ماندن است و انجام اعمال عبادی فقط نماز نیست و میشود دعا و قرآن هم خواند.ان شاءالله روز ظهور حضرت حجت-سلام الله علیه-هم زنده باشیم و همه به هم تبریک بگیم.تا حالا فکر کردید اگر روز ظهورشون زنده باشید چه پیامی رو روی وب قرار میدید؟؟چطور اون موقع ابراز شادی میکنید؟فکر کنم موضوع خوبی باشه برای پرداختن به اون در فضای مجازی.التماس دعا.یاعلی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادداشت مدیر سایت:
سلام، عید شما هم مبارک، التماس دعا!
نقل قول کردن
0 #1 خلخالمحمدی 1392-10-03 12:41
سلام
برادر عزیز حامدشاد بنده شما را دوست دارم اما آخر مانده ام از حرکالت شما
لطفا مختصر جوابی به شبهات ذهنیم بدهید:
1-چرا در و بسایت خودتان به رسولی گرامی حضرت لقمان علیه السلام توهین نمودید؟
2. چرا با آبروی خانواده شهدا بازی نمودید؟
3. چرا خودتان در نشریه هدی عکس چند خانم را زدید و بعد به یک نیروی مقدس به خاطر همین کار اعتراض نمودید فرق عکس بر روی کاغذ و عکس بر روی بنر چیست؟
همچنان دوستارتان هستم
لطفا جواب ایمیل هایتان را نیز بدهید
ـــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
سلام
از این‌که حقیر را دوست دارید ممنونم!
لطفاً از این به بعد، ذیل مطالب بنده، فقط نظر یا سؤال مربوط به آن موضوع را درج کنید. درج مطالب بی‌ربط وقت سایر مخاطبان را می‌گیرد. اگر نظر یا مطلبی بی‌ربط به یادداشت‌هایم داشتید، می‌توانید از طریق بخش «تماس با من» مطرح کنید.
اما پاسخ مختصری که برای شبهاتتان خواسته‌اید:

1. جناب لقمان پیامبر یا رسول نیست تا توهین به ایشان مساوی با توهین به پیامبران و امامان باشد. علاوه بر آن، من تنها استفاده‌ای که از نام ایشان کرده‌ام، یک استفاده‌ی ادبی از سخن مشهور سعدی «لقمان را گفتند...» است که یک بیان ذوقی است و ممکن است کسی آن را نپسندد ولی متهم کردن بنده به توهین، دور از انصاف است. یادداشت مذکور با عنوان «آموزش وبلاگ‌نویسی جهت تخریب چهره‌های فرهنگی!» در بخش بایگانی موجود است. همین شبهه‌ی شما در بخش نظرات مطرح شده و بنده هم توضیح داده‌ام.
اگر یادداشت مذکور را مطالعه کنید، می‌بینید که بدخواهان گرامی (!) دستشان از همه‌جای عرایض بنده کوتاه بوده است که مجبور شده‌اند به ضرب‌المثل «لقمان را گفتند» گیر بدهند. آدم غیرمنطقی وقتی در مقابل حرف حساب کم می‌آورد، به حاشیه‌ها می‌پردازد و بالاخره چیزی برای گیر دادن پیدا می‌کند تا حرفی زده باشد!

2. آبروی خانواده‌ی شهدا آبروی خود شهدا است و آبروی شهدا آبروی خدا است. خس فرتنی مثل من را نسزد چنین غلط‌هایی!
کسانی با آبروی خانواده‌ی شهدا بازی می‌کنند که به خود اجازه می‌دهند تصویر شهیده را در ملأ عام، در برابر دیدگان پاک و ناپاک نامحرمان نصب کنند.
عجب روزگاری است! عکس شهدای زن را به در و دیوار می‌چسبانند و اسم آن را تکریم می‌گذارند ولی وقتی مخالفت می‌کنی و می‌گویی: جای تصویر شهدای خانم، مراکز زنانه مثل مدارس و پایگاه‌های دخترانه است نه کوچه و بازار، انگ توهین به شهدا و خانواده‌ی شهدا به تو می‌چسبانند!

3. بنده با نشر تصویر محترمانه‌ی خانم‌ها در نشریات مخالف نیستم؛ اما خانم‌های خاص مثل شهدا و خانواده‌ی شهدا حرمتی مضاعف دارند که انعکاس بی‌پرده و مستقیم تصویر آن‌ها را برنمی‌تابد. از طرفی اطلاع‌رسانی درباره‌ی چنین چهره‌های والایی نیز ضرورت دارد. برای حل این تعارض می‌توان از افکت‌های هنری استفاده کرد که هم از انعکاس بی‌پرده و شفاف صورت این خانم‌های ملکوتی جلوگیری شود و هم ضرورت اطلاع‌رسانی و معرفی این چهره‌های زبده به جامعه تحقق یابد. چیزی که در نشریه‌ی هدا منتشر شد، از این دست بود.

درگوشی: خودمانیم، لحن سؤالات شما بیش‌تر به اتهام و محکوم کردن می‌خورد تا به شبهه، شما چنین احساسی ندارید؟!
به هر حال اگر شبهه‌هایتان برطرف نشد، لطفاً از طریق بخش «تماس با من» ارتباط بگیرید. من هر روز دست کم یک بار رایانامه‌هایم را چک می‌کنم. نکند هنوز به رایانامه‌ی سایت مرحوم هدا ایمیل می‌زنید؟!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


خاطره (تصادفی)

هفت رکعت!

با نام خدا

يكي از سال‌هاي دوران ابتدايي بود. معلممان آقاي اثباتي بود. بار اول بود كه ما را براي نماز جماعت بردند به نمازخانه تا نماز جماعت بخوانيم.

بچه‌ها كه به صف ايستادند آقاي اثباتي رو به من كرد و به خاطر شناختي كه از پدرم داشت به من گفت: بيا و در جاي امام جماعت نماز را شروع كن. من نماز را درست و حسابي بلد نبودم؛ مثلاً مي‌دانستم در ركوع و سجده و قنوت و ... چه مي‌گويند ولي تعداد ركعات و سجده‌ها و قنوت را نمي‌دانستم؛ ولي نمي‌دانم چرا بلند شدم و جلو رفتم تا براي بچه‌هاي كلاسمان امامت كنم. يادم نيست نماز را چگونه خواندم ولي كاملاً به خاطر دارم كه بعد از سلام دادن، يكي از بچه‌ها به نام محمد باقر نصيري با صداري بلند به آقاي اثباتي كه درگوشه‌‌اي نمازخانه مشغول كاري بود گفت: آقا اجازه، اين كه نماز ظهر را هفت ركعت خواند!

پرسش و پاسخ (تصادفی)

حالا کی بهشت و جهنم رو دیده؟!!

بسم الله
ماه رمضان امسال (1393) برای خرید نان بربری به یکی از نانوایی‌های خلخال رفته بودم. نانواها همان‌طور که مشغول کارشان بودند، با چند نفر از مشتریان سخت گرم صحبت بودند. نمی‌دانم بحث سر چه بود که جناب شاطر گفت: «حالا کی بهشت و جهنم رو دیده و از اون ور خبر آورده؟!» یکی دو نفر «استغفر الله» و «لعنت بر شیطان» گفتند و یکی دو نفر حرفش را تأیید کردند. دوباره تکرار کرد: «راست می‌گم دیگه؛ نه کسی دیده، نه کسی برگشته؛ چیزی هم که نه دیدیم و نه کسی برگشته خبرش رو آورده، نمی‌شه روش حساب باز کرد!»

دوست داشتم جوابش را بدهم ولی احساس کردم مسأله خیلی جدی نیست و جناب شاطر عمداً می‌خواهد تنشی ایجاد کرده باشد و عده‌ای را ـ شاید بیش‌تر از همه مرا که تنها روحانی جمع بودم ـ اذیت کند؛ به همین خاطر چیزی نگفتم.

حالا پاسخ این شبهه را که در زبان عوام زیاد شنیده‌ام، این‌جا بیان می‌کنم:

ادامه مطلب...
ما 38 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

اللهمَّ احفَظ لنَا الامامَ الخامنه‌ای و بِیَدِهِ سَلِّمِ الامامَ المهدیَّ رایَةَ الاسلامِ و الثَّورَةِ بِاَعیُنِنا و بِنَصرِنا؛ خدایا امام خامنه‌ای را حفظ بفرما و با دست او پرچم اسلام و انقلاب را به دست امام مهدی برسان، در برابر چشمان ما و با یاری ما!

1194021
امروز367
دیروز1265
این هفته2984
این ماه19913
مجموع1194021

سلام!

سلام. از بازدیدتان از وب‌سایت محقّر بنده ممنونم!

این وب‌سایت یک سایت جامع و پرمحتوا نیست؛ بلکه یک پل ارتباطی بین من و مخاطبان عزیز به‌منظور دسترسی آسان و دائمی به بنده است. هرچند تلاش می‌کنم گه‌گاه مطالب ارزنده و مفید منتشر کنم ولی فقط در حدی که فرصت داشته باشم و به امر تحصیل و فعالیت علمی‌ام لطمه نزند.

اگر درباره‌ی نوشته‌هایم نظری داشتید، خوشحال می‌شوم نظرتان را در ذیل همان مطلب بیان کنید.

هرگونه نظر و انتقاد و پیشنهاد دیگری اگر داشتید، در بخش «تماس با من» مطرح کنید.

اگر مسأله‌ای هم بود که به نظرتان رسید من می‌توانم در پاسخ‌گویی و راهنمایی به شما کمکی بکنم، در بخش «پرسش و پاسخ» مطرح نمایید.

از خدا برای شما و خودم، آرزوی جسمی سالم، فکری بلند، ایمانی استوار، دلی مَحرم و عاشق، روحی باتقوا، روحیه‌ای پرانگیزه و بانشاط دارم. یا علی!