کانال سایت در پیام‌رسان سروش

سروش @hshadir

بسم الله
در دین عزیز اسلام برای لحظه‌لحظه‌های زندگی ما آداب و راه و رسم بیان شده است که رعایت آن‌ها زندگی ما را از نظر مادّی و معنوی زیباتر می‌کند. ولی متأسفانه ما در رعایت این آداب زیبا زیستن کوتاهی می‌کنیم!

یکی از این آداب، دعای بعد از غذا است. معمولاً مردم عادی دعایی برای بعد از صرف غذا بلد نیستند. تنها وقتی یک مجلس اطعام مذهبی برقرار باشد، به روحانی حاضر در مجلس می‌گویند تا دعای سفره را بخواند و آخرش فاتحه‌ای بفرستند. متأسفانه دعایی هم که در بین روحانیون محترم معروف است، با دعایی که در کتب معتبر روایی وارد شده است، تفاوت زیادی دارد.

دعایی که در منابع معتبر برای بعد از صرف غذا آمده، چنین است:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنِي فَأَشْبَعَنِي وَ سَقَانِي فَأَرْوَانِي وَ صَانَنِي وَ حَمَانِي

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَرَّفَنِي الْبَرَكَةَ وَ الْيُمْنَ بِمَا أَصَبْتُهُ وَ تَرَكْتُهُ مِنْهُ

اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ هَنِيئاً مَرِيئاً لَا وَبِيّاً وَ لَا دَوِيّاً وَ أَبْقِنِي بَعْدَهُ سَوِيّاً قَائِماً بِشُكْرِكَ

مُحَافِظاً عَلَى طَاعَتِكَ وَ ارْزُقْنِي رِزْقاً دَارّاً وَ أَعِشْنِي عَيْشاً قَارّاً

وَ اجْعَلْنِي نَاسِكاً بَارّاً وَ اجْعَلْ مَا يَتَلَقَّانِي فِي الْمَعَادِ مُبْهِجاً سَارّاً

بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏.1

ترجمه: سپاس خدایی را که به من خوراک داد و سیرم کرد، آبم داد و سیرابم کرد. از من نگهداری کرد و حمایتم کرد. خدایی را حمد و سپاس می‌گویم که برکت و میمنت نعمت‌هایی را که به آن رسیده و ترک کرده‌ام، به من شناساند. پروردگارا این غذا را بر من گوارا گردان؛ نه ناگوار و بيمارى‏‌زا؛ پس از آن هم مرا نيرومند و سپاس‏‌گزار قرار ده؛ و بر مراقبت بر انجام دستورهايت استوارم گردان؛ و روزى‏ و رزقی نيكو و پربركت و زيستى خوش و پاىدار نصيبم فرما؛ و نيكوكارم كن؛ و آن‌چه را كه در روز رستاخيز به من خواهد رسید، مایه‌ی بهجت و خرسندى‏م قرار ده؛ به امید رحمتت، اى مهربان‏‌ترين مهربانان.

دعای کوتاه دیگری هم از امام صادق علیه‌السلام برای بعد از صرف غذا نقل شده است که چنین است:

اللهُمَّ هذا مِنکَ و مِن مُحمّدٍ رسولِکَ؛ اللهُمَّ لَکَ الحَمدُ؛ اللهمَّ صَلِّ عَلی محمدٍ و آلِ محمدٍ. 2

ترجمه: بارالها، این از تو است و به برکت محمد رسول تو است؛ بارالها تو را می‌ستایم؛ بارالها بر محمد و آل محمد درود فرست.

دعای کوتاهی نیز برای شروع غذا از امام سجاد علیه‌السلام نقل شده است که چنین است:

الحمدُ لِلهِ الذی اَطعَمَنا و سَقانا و کَفانا و اَیَّدَنا و آوانا و اَنعَمَ عَلَینا و اَفضَلَ؛ الحَمدُ لِلهِ الذی یُطعِمُ و لایُطعَمُ. 3

ستایش خدایی را که ما را طعام داد و سیراب کرد و مسؤولیت ما را به عهده گرفت و ما را حمایت کرد و پناه داد و به ما نیکی کرد. ستایش خدایی را که غذا می‌دهد و خود بی‌نیاز از غذا است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. منبع: بحار الانوار، ج 63، و مکارم الاخلاق

2. وسایل الشیعه، ج 24

3. همان

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب اشتراک در افسران

دیدگاه‌ها   

0 #14 اصفهان افجدامین 1397-04-05 17:55
دعای کاملی است عالی بود
نقل قول کردن
0 #13 نروژمحمد رسولی 1396-11-29 18:25
سلام خسته نباشی خیلی یک دوعای خوب خزاشتی محمد رسولی از نروژ
نقل قول کردن
0 #12 سيدنينادر 1396-11-23 10:10
سلام.
تشكر ازينك لطف كردن
دعاي بعد ازنان بيسيار صواب دارد
نقل قول کردن
+2 #11 اصفهانمحمدرضا 1396-09-24 11:22
سلام.خیلی مطلب عالی و بسیار مورد نیاز بود مخصوصا که در سایتهای مختلف آمده که دعایی وارد نشده و از این قسم مطالب.فقط سوالی که داشتم اینکه دعای اول از کدام معصوم است ومنبعش چیست؟با تشکر

***** پاسخ *****

سلام. منبع دعا در انتهای مطلب ذکر شده.
علاوه بر آن، در منابع زیر نیز آمده:
ـ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏95، ص 15
ـ كتاب الاقبال: 115- 117
ـ فقيه، ج 3، ص 225؛
ـ روضة المتّقين، ج 9، ص 338؛
ـ مكارم الأخلاق، ص 152؛
ـ الآداب الدينية للخزانة المعينية، ترجمه عابدى، ص 278

در منبعی که من از آن نقل کرده‌ام، معصومی که این دعا از او روایت شده، ذکر نشده است.
نقل قول کردن
+3 #10 سرخسمهندس حسین علیمیرزایی 1396-08-20 16:54
دعای بعد غذا بسیار عالی بود از لطف شما بی نهایت سپاسگزارم اجرکم عندالله
نقل قول کردن
-3 #9 میلبورن استرالیامحمد مهدی 1396-07-19 10:08
تشکر از این دعای زیبا، اجر تان با امام حسین.
نقل قول کردن
+13 #8 کابل افغانستانمحمد اسلم 1396-05-08 16:16
تشکر از شما بخاطر که اجزه کپی
و اجرتان با امام عصر عج
نقل قول کردن
+2 #7 تهرانرضا رضوانی 1396-04-06 17:38
سلام وتشکر از این دعای زیبا که خیلی وقت بود دنبال دعای سفره بودم.
نقل قول کردن
+12 #6 قمحامد محمودیان 1396-01-27 22:27
با عرض سلام و خدا قوت محضر شما
خواستم تشکر ویژه ای کرده باشم چون تقریبا فقط شما رو دیدم که دعای مستندی رو ذکر کردید در سایت های دیگه همشون از روی هم کپی زدن و تقریبا گفتن دعای خاصی برای سفره نیست ولی اهل علم این رو میخونند:
«الحمد لله رب العالمین، هنیئا للآکلین و برکة للباذلین، زاد الله النعم، دفع الله النقم، بحرمة سید العرب والعجم، اللهم تقبل هذا الاحسان من محسنها، بحرمة محمد و آل محمد و بحرمة سورة الفاتحة مع الصلوات»
از شما ممنونم که با مطالعه یک مطلب صحیح و جدید رو ذکر کردید.
خدا حفظتون کنه
نقل قول کردن
0 #5 قائمشهرغلامرضا 1395-11-15 11:33
بسیار جالب و خوب بود خدا خیزترین بده
نقل قول کردن
+1 #4 شهرگلاب 1395-02-22 04:46
سلام
ممنون از راهنماییتان
البته آن دعا هم اشکال چندانی ندارد
چون مفهومش بدی نیست
ولی من دعای شما را هم کپی پیست کردم
نقل قول کردن
+2 #3 رفسنجانمهدی 1395-02-13 09:48
اگه لطف کنید منبع این دعا رو هم بگین ممنون میشم یا علی

***** پاسخ *****

همون‌طور که در بالا هم نوشته‌ام، دعای اول از «بحار الانوار، ج 63» و «مکارم الاخلاق» و دعای دوم و سوم از «وسایل الشیعه، ج 24» است.
نقل قول کردن
+12 #2 زابلمهدی پورراهدار 1394-11-08 01:48
دعا بعد غذا بسیار زیبا ومفید بود متشکرم
نقل قول کردن
+26 #1 قمخودم 1393-10-23 11:21
همسر من این دعا رو روی کاغذ نوشته و توی یک پاکت پلاستیکی گذاشته و به کف سفره چسبونده تا همیشه جلوی چشممون باشه و بعد از صرف غذا یادمون نره بخونیمش. دستش درد نکنه!
نقل قول کردن

نظر شما چیست؟!


خاطره (تصادفی)

نبأ عظیم

با نام خدا

(بهار 1387) از پياده‌رو مي‌رفتم و اميرمهدي هم بغلم بود. مردي ميان‌سال در كنار من راه مي‌رفت و با خود چيزهايي مي‌گفت. به طرف من برگشت و گفت:

زمانه‌ي بدي شده. مردم بد شده‌اند. از خدا نمي‌ترسند. منو اذيت مي‌كنند. من از خدا مي‌ترسم...

از حرف‌هايش معلوم بود كمي شيرين عقل است. گفتم: اين دنيا همش همينه؛ خوب و بد قاطي‌اند. زشت و زيبا با هم قاطي شده‌اند. ولي همش كه اين دنيا نيست. ان‌شاءالله روز قيامت خدا حساب همه رو مي‌رسه. اون جا خوب و بد از هم جدا مي‌شن...

ادامه مطلب...

پرسش و پاسخ (تصادفی)

حکم خشن سنگسار چگونه با عقل و فطرت انسانی سازگار است؟

پرسش

سنگسار از وحشتناک‌ترین و خشن‌ترین احکام دین اسلام است. اسلام که افرادی را که صدها نفر را به فجیع‌ترین حالت می‌کشند، اعدام می‌کند ولی کسی را  که مرتکب یک گناه شخصی مثل زنای محصنه با شرایط خاصش شود سنگسار می‌کند. این با چه منطقی سازگار است و این حکم بر خلاف عقل و فطرت انسانی است. انسان نباید تعقل را از تعبد خالی کند وگرنه می‌شود مثل تکفیری‌ها که برای رضای خدا صدها نفر را سر می‌برند. حم سنگسار نیز چنین حالتی دارد.

پاسخ