کانال سایت در پیام‌رسان سروش

سروش @hshadir

صوفیبسم الله

دیروز (۱۳۹۶/۱۲/۵) استاد آیت الله احمد عابدی در سر کلاس درس نکاتی درباره‌ی دروایش گناباد فرمود که برایم جالب بود. به نظرم رسید در این‌جا منتشر کنم.

۱. تصوف و صوفی‌گری از نظر تاریخی بسیار قدیمی است و پیش از اسلام نیز بوده است.

۲. درویش و صوفی با عارف تفاوت دارد. نباید این‌ها را یکی دانست. بزرگانی مثل امام، علامه، آیت الله بهجت، میرزا جواد آقا (ملکی تبریزی) عارفند و صوفی نیستند. درست است که در چهار پنج قرن اول تاریخ اسلام، عارف و صوفی به یک معنا بودند؛ اما از قرن ششم به بعد، این دو اصطلاح از هم تفکیک شدند. این دراویش گناباد صوفی‌اند نه عارف.

۳. دراویش داخل کشور نیز با صوفیان و دراویش خارجی تفاوت مهمی دارند. دراویش داخلی سکولار هستند ولی دراویش خارجی انقلابی هستند. در برخی کشورها مثل لیبی و مصر، صف اول مبارزه کنندگان با استکبار و استعمار مثل آمریکا و انگلیس و فرانسه، صوفیان بودند و هستند. اما از صوفیان داخل کشور در هشت سال دفاع مقدس یک نفر جبهه نرفت! می‌گویند دین از سیاست جدا است؛ اما دروغ می‌گویند. خود ارتش‌بد نصیری که رئیس ساواک بود، از صوفیان گناباد بود. قبل از او نیز سپهبد مقدم که رئیس ساواک بود، او هم از دراویش گناباد بود. اسدالله علم نیز که وزیر دربار شاه بود، از همین‌ها بود. در زمانی که هنوز مشهد فرودگاه نداشت، گناباد فرودگاه داشت؛ برای این‌که ارتش‌بد نصیری که صوفی بود بتواند راحت‌تر و سریع‌تر برای دست‌بوسی قطب از تهران به گناباد برود و برگردد!

 

۴. صوفیان خود را اهل طریقت و باطن می‌دانند و به شرع و ظاهر دین بی‌توجه‌اند؛ درحالی‌که حقیقت و باطن دین در طول شرع و ظاهر دین است و از آن جدا نیست. تنها از طریق شرع و ظواهر می‌توان به باطن و حقیقت راه برد.

۵. صوفیان مسجد نمی‌روند و به‌جای آن به خانقاه می‌روند. درحالی‌که مسجد ساخته‌ی دست انبیا است ولی اولین خانقاه توسط یک معمار مسیحی مصری در کوفه ساخته شده است.

۶. دراویش سبیلشان را بلند می‌کنند؛ زیرا معتقدند سبیل حجاب دهان است؛ یعنی جلوی دیده شدن داخل دهان را می‌گیرد! جالب است که این‌ها از حجاب دهان حرف می‌زنند اما نسبت به حجاب و پوشش در برابر نامحرم کاملاً بی‌توجه و سهل‌انگار و گاه لاابالی‌اند.

۷. زمخشری درباره‌ی صوفیان عبارتی صریح و بی‌پرده دارد که قابل ذکر نیست. مضمون آن این است که وقتی صوفیان «هوهو» یا «علی علی» می‌گویند، نه مقصودشان خدا است و نه علی (ع)؛ بلکه این‌ها مرادی جز شهوت ندارند.

۸. زمانی در اصفهان در جمعی از دراویش، طلبه‌ای بعد از خوردن آب گفت: «سلام بر حسین لعنت بر یزید». او را گرفتند و کتک زدند که چرا یزید را لعن می‌کنی. می‌گویند ما به «صلح کل» معتقدیم و به هیچ کس حتا یزید نباید نگاه بد داشت!

۹. حدود صد فرقه صوفی در کشور ما هست. دراویش گناباد که آشوب‌های اخیر تهران مربوط به آن‌ها است، یک اشکال اساسی در کارشان هست. از نظر خود صوفیان، مهم‌ترین دلیل اعتبار یک فرقه، اتصال سلسله‌ی قطب‌های آنان تا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. اگر فرقه‌ای از این جهت دچار کاستی باشد، بی‌اعتبار است. صوفیان گناباد از این جهت شدیداً دچار مشکل هستند؛ زیرا سلسله‌ی آنان به مرتاض‌های هندی می‌رسد، نه به امیرالمؤمنین!

اولاً رضاعلی‌شاه (نورعلی تابنده، قطب کنونی دراویش گنابادی) به سلطان محمد گنابادی (بنیان‌گذار فرقه‌ی گنابادی) متصل نیست و از او اجازه‌ی تصوف ندارد. ثانیاً خود سطان محمد اعتراف می‌کند که در آن زمان، در ایران فقر و تصوف وجود نداشت. من گشتم و در حیدرآباد هند از یک مرتاض هندی فقر و تصوف را فراگرفتم و برگشتم در گناباد آن را توسعه دادم.

سلطان محمد گنابادی به فتوای مرحوم آخوند خراسانی به اعدام محکوم شد و بعد از اعدام، جسدش را در چاه توالت انداختند.

۱۰. قبل از انقلاب در قم در حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها یک درویش بود که روحانی هم بود و کلاس درس داشت. این فرد همه‌ی موهای نصف سرش (موی سر و ابرو و ریش) را می‌تراشید و نصف دیگر را بلند می‌کرد. چنین رفتاری مبنی بر تفکر ملامتی است که البته در بین دراویش عمومیت ندارد.

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب اشتراک در افسران

نظر شما چیست؟!


خاطره (تصادفی)

بیماری وسواس

با نام خدا

(زمستان 1389) براي كاري به اردبيل و زيارت حاج آقا عاملي امام جمعه‌ي اردبيل و چند مسؤول ديگر استاني رفته بودم. موقع نماز ظهر شد.

براي نماز به مسجد ميرزا علي‌اكبر عابدي رفتم. در وضوخانه ديدم پيرمردي صورت و دست‌هايش را شسته و مي‌خواهد آب را ببندد و مسح بكشد. شير آب را بست ولي احساس مي‌كرد كه هنوز آب مي‌آيد. هي شيرهاي آب سرد و گرم را مي‌بست و هي به خروجي آب دست مي‌زد و هي مي‌گفت: نه ديگه نمياد. شايد بيست سي بار اين كار را تكرار كرد. حالت خاصي هم داشت. مشخص بود به وسواسي عجيبي مبتلا است. بعد از كلي ور رفتن با شير، كناري رفت و مشغول مسح كشيدن شد. دست راستش را بر سرش گذاشت به طوري كه انگشتانش به پشت سرش مي‌رسيد. با نوك انگشتانش چنان پوست سرش را محكم و مكرر فشار مي‌داد كه من گفتم الآن سرش زخم مي‌شود!

من قبلاً شنيده بودم كه وسواسي يك نوع بيماري است ولي تا آن روز به چشم خودم يك بيمار وسواس را نديده بودم.

پرسش و پاسخ (تصادفی)

ارتباط عطسه و صبر!

پرسش:

خانواده‌ام چند وقتى است كه قصد خواستگارى كردن از دخترى براى برادرم را دارند؛ اما هر وقت صحبتى از اين موضوع مي‌شود صبر مى‌آيد؛ به‌طورى كه همگى ما را نگران كرده. مي‌شود ما را راهنمايى بفرماييد؟ با تشكر

پاسخ:

اعتقاد به لزوم صبر بعد از عطسه کردن، هیچ سند و مدرک شرعی و عقلی و علمی ندارد و در کتاب‌های علمی از این باور به عنوان خرافه یاد شده است.

نه آیه و روایتی دلالت بر توصیه به صبر بعد از عطسه دارد و نه استدلالی عقلی و منطقی پشت این توصیه خوابیده و نه تجریه‌ای علمی و آزمایشگاهی آن را تأیید می‌کند.

ادامه مطلب...
ما 57 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا

1088010
امروز108
دیروز807
این هفته108
این ماه23487
مجموع1088010

سلام!

سلام. از بازدیدتان از وب‌سایت محقّر بنده ممنونم!

این وب‌سایت یک سایت جامع و پرمحتوا نیست؛ بلکه یک پل ارتباطی بین من و مخاطبان عزیز به‌منظور دسترسی آسان و دائمی به بنده است. هرچند تلاش می‌کنم گه‌گاه مطالب ارزنده و مفید منتشر کنم ولی فقط در حدی که فرصت داشته باشم و به امر تحصیل و فعالیت علمی‌ام لطمه نزند.

اگر درباره‌ی نوشته‌هایم نظری داشتید، خوشحال می‌شوم نظرتان را در ذیل همان مطلب بیان کنید.

هرگونه نظر و انتقاد و پیشنهاد دیگری اگر داشتید، در بخش «تماس با من» مطرح کنید.

اگر مسأله‌ای هم بود که به نظرتان رسید من می‌توانم در پاسخ‌گویی و راهنمایی به شما کمکی بکنم، در بخش «پرسش و پاسخ» مطرح نمایید.

از خدا برای شما و خودم، آرزوی جسمی سالم، فکری بلند، ایمانی استوار، دلی مَحرم و عاشق، روحی باتقوا، روحیه‌ای پرانگیزه و بانشاط دارم. یا علی!