کانال سایت در پیام‌رسان سروش

سروش @hshadir

پرسش:

وهابی‌ها شبهه‌ای را مطرح می‌کنند که ذهنم را درگیر کرده و دنبال جواب قانع کننده‌ای هستم. در دعای فرج این‌که گفته می‌شود: «یا محمد یا علی یا علی یا محمد اکفیانی فانکما کافیان و انصرانی فانکما ناصران» کفر نیست؟ چون ما پیامبر و امیرالمؤمنین را برای اجابت دعای خودمان کافی می‌دانیم.

پاسخ:

وقتی شما به همسرتان یا پدر یا مادرتان یا هرکس دیگری می‌گویید: «من تو را از همه بیش‌تر دوست دارم!» آیا مرتکب کفر شده‌اید؟! آیا کسی که به او این سخن را می‌گویید حق دارد تعجب کند و بپرسد: «یعنی مرا از خدا هم بیش‌تر دوست داری؟!» اگر چنین حرفی بزند، شما به او نمی‌خندید؟!

در ادبیات، در علم معانی و بیان یک حصر حقیقی و مطلق داریم و یک حصر اضافی؛ حصر حقیقی مانند: «لا اله الا الله؛ هیچ خدایی جز الله نیست». حصر اضافی مانند آیه‌ی 115 سوره‌ی نحل که می‌فرماید: «خداوند فقط مردار، خون، گوشت خوک، و آن‌چه را که با نام غیر خدا سربریده‌اند بر شما حرام کرده است؛ انما حرّم عليكم الميتة و الدم و لحم الخنزير و ما اهلّ لغير اللّه به». اگر حصر به کار رفته در این آیه مطلق بود، معنایش این بود که هیچ چیز دیگری جز این چهار مورد حرام نیست، در حالی که در خود قرآن موارد حرام دیگری بیان شده است؛ مانند آيه‌ی 3 سوره‌ی مائده؛ پس با توجه به این آیات متوجه می‌شویم که حصر به کار رفته در آن آیه، حصر اضافی است؛ یعنی مطلق نیست؛ بلکه با لحاظ موارد خاص و در اوضاع و شرایط خاصی یا برای مخاطب خاصی بیان شده است. در آن آیه خداوند برای نفی بدعت‌های مشرکان در زمینه‌ی حلال و حرام می‌فرماید: خدا فقط این و آن را حرام کرده است، نه آن چیزهایی که شما حرامش می‌پندارید؛ پس از خودتان چیزی را حرام نکنید. می‌بینیم که خداوند در این آیه در مقام شمارش همه‌ی موارد حرام نیست تا حصر به کار رفته حقیقی باشد، بلکه در مقام رد حرف مشرکان است که از خودشان و بی‌دلیل چیزهایی را حرام می‌دانستند.

راه تشخیص حصر حقیقی و حصر اضافی، ملاحظه‌ی قراین است؛ یعنی ما حرف‌های دیگر گوینده را هم ملاحظه می‌کنیم و اگر مورد مخالفی پیدا نکردیم، می‌فهمیم که حصر حقیقی است وگرنه متوجه می‌شویم که حصر اضافی است. وقتی شما به کسی می‌گویید: « من تو را از همه بیش‌تر دوست دارم!» و او می‌بیند شما روزی چند بار در نمازتان رو به خدا می‌ایستید و در کمال خضوع می‌گویید: «ایاک نعبد»، می‌فهمد که حصر به کار رفته در جمله‌ی شما، حصر اضافی است و منظورتان این نیست که او را حتی از خدا هم بیش‌تر دوست دارید؛ بلکه منظورتان این است که از بین انسان‌ها او را از همه بیش‌تر دوست دارید. و وقتی می‌شنود که در دعاها و زیارات خطاب به اهل بیت می‌گویید: «بابی انت و امی و نفسی...؛ خودم و پدر و مادرم و همه‌چیزم فدای شما»؛ می‌فهمد که اهل بیت را هم از او بیش‌تر دوست دارید و او را از بین انسان‌های دیگر غیر از اهل بیت، از همه بیش‌تر دوست دارید.

در دعای فرج هم وقتی کسی می‌شنود ما خطاب به پیامبر و امیرالمؤمنین عرض می‌کنیم: «مرا یاری کنید که شما برای من کافی هستید؛ اکفیانی فانکما کافیان»، وقتی این جمله را می‌گذارد کنار جملات دیگر ما (ایاک نعبد و ایاک نستعین، لا حول و لا قوة الا بالله، لا اله الا الله، قل هو الله احد، الیس الله بکاف عبده، و صدها و هزاران جمله از این قبیل) به روشنی می‌فهمد که حصر معنوی به کار رفته در جمله‌ی دعای فرج، حصر اضافی است و شامل خدا نمی‌شود، یعنی ای پیامبر و ای امیرالمؤمنین، در بین واسطه‌هایی که خدا برای رشد و تکامل من قرار داده، شما برای من کافی هستید و با داشتن شما، نیاز به هیچ چیز دیگری ندارم؛ نه این‌که با داشتن شما دیگر حتی به خدا هم نیاز ندارم! بی‌سوادترین فرد مسلمان و شیعه هم می‌داند که پیامبر و اهل بیت منهای خدا هیچ نیستند.

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب اشتراک در افسران

دیدگاه‌ها   

0 #4 یزدعلی علی 1393-04-29 07:48
سلام..میتونم مطالبتون رو تو وبم کپی کنم....بعضی هاشو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
سلام، خواهش می‌کنم، قابل شما رو نداره. البته اگه با ذکر منبع باشه بهتره.
نقل قول کردن
+1 #3 نیشابورسعید 1393-02-26 14:41
آقا ... شما میتوانید یک نفر را دوست داشته باشید ، خدا را هم دوست داشته باشید
اما هیچکس به جز خدا نمیتواند کفایت کند ... نمیتوانید به کسی بگویید تو برای من کافی هستی ، خدا هم کافی ست ... کفایت فازی نیست ، صفر و یک است ، یا کافی هست یا نیست ، نمیتوانیم بگوییم که 10 درصد کافی ست ، در صورتی که برای دوست داشتن میتوانیم حد و اندازه مشخص کنیم .

بر سر انصرانی فانکما ناصران بحثی نیست ...
اما اکفیان خیلی سخن بزرگی ست جناب !
ـــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
همان‌طور که عرض کرده‌ام، دامنه‌ای که «اکفیانی فانکما کافیان» در آن مطرح است، شامل خداوند نیست و فقط دربرگیرنده‌ی مادون خداوند و عالم ممکنات و وسایط فیض است. یعنی در بین وسایط فیض، شما (پیامبر و امیرالمؤمنین) برای من کافی هستید و با وجود شما، به هیچ کس و هیچ چیز از سایر وسایط فیض نیاز ندارم. به عبارت دیگر، علیّت همه‌ی وسایط فیض در طول علیّت خداوند متعال است و اگر کسی کسی را کفایت می‌کند، به خاطر این است که خدا کفایت را به او عطا کرده است، نه این‌که کفایت او از خودش و مستقل از خداوند باشد. همان‌طور که در آیه‌ی 124 سوره‌ی آل عمران می‌خوانیم: الن یکفیکم ان یمدکم ربکم بثلاثة آلاف من الملائکة منزلین؛ آیا کافی نیست برایتان این‌که خداوند شما را با سه هزار فرشته یاری کند؟
یعنی سه هزار فرشته برای یاری شما کافی است و با وجود آن به هیچ چیز دیگر نیازی ندارد و این کفایت از طرف خدا به شما عطا شده است، نه این‌که نیرویی در عرض خدا باشد و با وجود آن، به خدا هم نیازی نداشته باشید!
علیّت طولی و علیّت عرضی و بدلی را درست تصور کنید، شبهه حل می‌شود.
نقل قول کردن
0 #2 قمعلی 1392-10-03 15:29
حامد جان، من یکی از طلبه های معصومیه هستم که چند سالی رو هم‌مدرسه ای بودیم و بطور اتفاقی (گوگل) دنبال مطلبی بودم که این سایت باز شد. تا عکس بالای صفحه رو دیدم شناختمت. خوشحال شدم از این فعالیت شما که معلومه با دغدعه همراه هست. ان شالله موفق باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
سلام علی آقا، من که نشناختمتون ولی ممنون از لطفتون، شما هم موفق باشید.
نقل قول کردن
+2 #1 مشهدسحر 1392-10-03 15:29
سلام عذرخواهی میکنم من حدود 2ساله باشک وشبهاتی راجع به اعتقادات دینیم روبرو شدم برای حل این مشکل شما راه حلی دارید
ـــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
سلام، شک و تردید همیشه بد نیست؛ خیلی وقت‌ها شک می‌تونه پلی برای رسیدن به یقین باشه؛ به شرطی که ازش عبور کنیم و توقف نکنیم.
عقاید و معارف اسلامی شیعی از چنان حقانیت و درخششی برخورداره که شکاک‌ترین انسان‌ها اگه با روحیه‌ی حقیقت‌طلبی به سوی اون‌ها بره، امکان نداره به حقیقت نرسه و شکش برطرف نشه. نگران نباشید و مسأله‌ی مورد شک و شبهه‌تون رو به صورت دقیق و روشن بیان کنید تا راهنماییتون کنم.
نقل قول کردن

نظر شما چیست؟!


خاطره (تصادفی)

عکس بد

با نام خدا

(16/12/1389) همين ديشب در حين كار با اينترنت، چيزي را داشتم جست‌وجو مي‌كردم كه صفحه‌اي توجهم را جلب كرد. با اين‌كه اصلاً خوب نبود (تصاوير بد داشت) ولي خيلي كنجكاو بودم آن صفحه را باز كنم. خيلي تلاش كردم كه توجيهي پيدا كنم براي ديدن آن صفحه ولي نشد كه نشد. آخرش بر كنجكاوي خود غلبه كردم و گفتم: به خاطر امام زمان بي‌خيال مي‌شوم.

نزديك‌هاي صبح بود كه خواب امام خامنه‌اي حفظه الله را ديدم كه به من نگاه مي‌فرمودند. مي‌دانيد كه طبق تعبير معبّران معتبر خواب، تعبير امام خامنه‌اي در خواب، امام زمان عليه السلام است. با طمأنينه‌ي خاصي راه مي‌رفتند. گويا از بيرون شهر به داخل شهر مي‌آمدند.

ادامه مطلب...

پرسش و پاسخ (تصادفی)

پاسخ به ابهام‌هایی درباره‌ی شهریه‌ی طلاب

بسم الله

چندی پیش یکی از کاربران محترم سایت مطلبی را از کسی برایم ارسال کرد و نظرم را درباره‌ی آن جویا شد. مطلب درباره‌ی شهریه‌ی طلاب بود که نگارنده‌ی آن ابهام‌هایی را مطرح کرده بود و قضاوت‌هایی داشت. ابتدا مطالب او را می‌آورم و در ادامه، عرایض خودم را بیان می‌کنم. مطالب دریافت شده را برای حفظ امانت، بدون کم و کاست و بدون اصلاح غلط‌های تایپی و ویرایشی نقل می‌کنم:

در احوالاتِ درآمد و سختیِ طلّاب و باقیِ مردم

ادامه مطلب...
ما 85 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا

1115596
امروز356
دیروز889
این هفته356
این ماه22043
مجموع1115596

سلام!

سلام. از بازدیدتان از وب‌سایت محقّر بنده ممنونم!

این وب‌سایت یک سایت جامع و پرمحتوا نیست؛ بلکه یک پل ارتباطی بین من و مخاطبان عزیز به‌منظور دسترسی آسان و دائمی به بنده است. هرچند تلاش می‌کنم گه‌گاه مطالب ارزنده و مفید منتشر کنم ولی فقط در حدی که فرصت داشته باشم و به امر تحصیل و فعالیت علمی‌ام لطمه نزند.

اگر درباره‌ی نوشته‌هایم نظری داشتید، خوشحال می‌شوم نظرتان را در ذیل همان مطلب بیان کنید.

هرگونه نظر و انتقاد و پیشنهاد دیگری اگر داشتید، در بخش «تماس با من» مطرح کنید.

اگر مسأله‌ای هم بود که به نظرتان رسید من می‌توانم در پاسخ‌گویی و راهنمایی به شما کمکی بکنم، در بخش «پرسش و پاسخ» مطرح نمایید.

از خدا برای شما و خودم، آرزوی جسمی سالم، فکری بلند، ایمانی استوار، دلی مَحرم و عاشق، روحی باتقوا، روحیه‌ای پرانگیزه و بانشاط دارم. یا علی!